گفتگوهای هفتگی (هفته سوم فروردین‌ماه)

سیزده‌بدر امسال خوشبختانه در ایران بارانی بود، خوشبختانه زیرا، در این وضعیت بی‌آبی و خشک‌سالی در ایران هر قطره باران نعمتی الهی برای ملت ایران هست. جمهوری اسلامی کربلای را از ایران ساخته که در آن فیس‌بوک و تویتر برای عموم آزاد نیست ولی ریاست‌جمهوری‌اش صفحه فیس‌بوکی دارد و بیشتر گفتگوهای سیاسی در جمهوری اسلامی از طریق تویتر انجام می‌شود. بالاخره فیس‌بوک برای همگان آزاد است یا تنها از ما بهترون می‌توانند فیس‌بوک داشته باشند؟ آیا شخصی از باغ پسته‌اش می‌تواند تویتری در سیاست دخالت کند؟ در این میان خداوند عقلی به خامنه‌ای بدهد که موشک بازی را به کناری گذارد و در مقابل اقتصاد زیاد مقاومت از خود نشان ندهند، زیرا ارزش پول کشور، واحد سنجشی بر لیاقت ولایت فقه و دلیلی برعدم لزوم موجودیت نظام جمهوری اسلامی‌شده.

دانیال خنده‌رو: لیبرالیسم از پشت‌بام افتاده!
باگذشت نزدیک به دو هفته از انفجار در فرودگاه بروکسل تابه‌حال هیچ قدم اساسى در راه بازگشایى دوباره و بازنگرى قانون صورت نگرفته است. امنیت (کنترل مسافرین و چمدان‌ها) در فرودگاه بلژیک به‌مانند امنیت در فرودگاه‌های سوییس یا لهستان یا یونان بود اما قانون بلژیک آزادی‌های بیشترى را براى شهروندان و دولت‌های محلى در نظر گرفته است که همین پاشنه آشیل کشور گردیده. در اینجا قیافه یا اصلیت شما تأثیر زیادى ندارد، کافى است که از کارت اقامت برخوردار باشید و یکى از زبان‌های رسمى کشور را به‌راحتی صحبت کنید. ریش‌بلند یا فریاد زدن به زبان عربى، شما را بیکار نمی‌کند. آنچه شمارا پریشان‌خاطر و بیکار می‌نماید قانون فدرال این کشور است. بلژیک از محدود کشورهایى است که سیستم یکپارچه و مرکزى خود را با فدرالیسم افراطى جایگزین کرده است. چرا می‌گویم افراطى؛ چون سیاستمداران این کشور ترجیح می‌دهند شهردار باقى بمانند تا وزیر و نخست‌وزیر زیرا شهردار از قدرت بیشترى برخوردار است! چون پلیس فدرال حق بازرسى منازل را ندارد و این امر در حیطه اختیارات پلیس محلی‌ای است که از کمبود نیرو رنج می‌برد یا شهردار سوسیالیست آن از ترس رأى نیاوردن در دوره پسین، از بازرسى سر باز می‌زند. پلیسى که از ساعت ١٠ شب تا ۵ صبح حق بازرسى منازل را ندارد مبادا که خواب شبانه شهروندان پاره شود؛ غافل از آنکه صلاح عبدالسلام در همین پاره زمانى موفق به فرار از دست نیروهاى امنیتى شد. قانون نامحدود اعتصاب که پلیس در روزهاى گذشته از آن استفاده کرد و براى امنیت بیشتر در عمل سه روز لاشه‌ی فرودگاه را بى امنیت رها گذاشت. حزب لیبرالى که با طرح وزیر کشور به مخالفت می‌پردازد؛ طرح جمع‌آوری بانک اطلاعاتى اثرانگشت همه شهروندان بلژیک، زیرا لیبرال‌ها آن را مغایر با آزادی‌های فردى می‌دانند! بلژیک کشورى لیبرال است که براى نیفتادن از سوى دیکتاتورى پشت‌بام، با اعطاى آزادی‌های بی‌حدومرز از سوى دیگر پشت‌بام افتاده است.

بهمن زاهدی: آزادی‌های شهروندی زیربنای اندیشه مشروطه خواهان و لیبرال دموکرات‌های ایران هستند. آزادی و امنیت دو کفه ترازوی سنجش دموکراسی هستند و این توازن را هر شهر و منطقه و کشوری به گونه دیگری برای خود به تعریف می‌کشند. آزادی‌های که تروریست‌های اسلامی از آنان سو استفاده می‌کنند، آزادهای هستند که به‌سادگی به دست نیامده‌اند و نمی‌بایست به خاطر چند جوجه اسلامیست ازدنیابی‌خبر محدود شوند. آنچه محدود شدن بر آن لازم شده، اسلام افراطی و پرورش‌دهندگان اسلام افراطی هستند و نه برچیدن آزادی‌های شهروندی که اسلامیستهای در خاورمیانه به مردمان آن منطقه اجحاف کرده‌اند.
در دو هفته گذشته دو چهره سرشناس حزب لیبرال دموکرات آلمان درگذشتند که هر دو به‌عنوان وزیر امور خارجه به آلمان خدمات شایانی انجام داده بودند. «هانس دیتریش گنشر» و «گیدو وستروله». حزب لیبرال دموکرات آلمان بعد از پیروزی در انتخابات سه ایالت آلمان دوباره توانسته بود خود را در آلمان مطرح کند ولی با درگذشتن دو تن از اندیشمندان این حزب ضربه سنگینی خورده. نیروی‌های جوان این حزب خود را برای انتخابات دوره‌های بعدی انتخابات از هم‌اکنون آماده کرده‌اند. حزب لیبرال دموکرات آلمان با تجددگرای لیبرالیستی در خود باره به صحنه سیاست آلمان چشم‌داشت پیداکرده.

دانیال خنده‌رو: همان‌گونه که در آخرین گفتگوهاى هفتگى سال گذشته گفته بودم، به یونان یکى از نقاط حساس در بحران پناه‌جویان سفر کردم تا واقعیت را با چشمان خودم ببینم. گردشگر و مهاجر را نمی‌توان از هم تشخیص داد زیرا هردو در خیابان‌های شهر با موبایل‌های چند صدیورویی خود مشغول عکاسى هستند. پلیس هم تنها ناظر این موضوع است. قدیم‌ها پناه‌جویان از ترس پلیس بیشتر وقت خود را در خانه‌های امن می‌گذراندند و اگر هم روزى به خیابان می‌آمدند تلاش می‌کردند تا در مسیر پلیس قرار نگیرند. امروز دیگر پناه‌جو ترسى از پلیس ندارد و پلیس هم چاره‌ای جز تحمل. چه کند؟ پناه‌جوی غیرقانونی را بازداشت کند و به کمپ بفرستد؟ کمپ‌ها پر است. زیربناهاى المپیک ٢٠٠ یونان هم پر از پناه‌جو است. استادیوم‌ها تبدیل به کمپ پناهندگان شده‌اند. یونان در حال انفجار است.

بهمن زاهدی:سیزده‌بدر امسال خوشبختانه در ایران بارانی بود، خوشبختانه زیرا، در این وضعیت بی‌آبی و خشک‌سالی سیزده‌بدر امسال خوشبختانه در ایران بارانی بود، خوشبختانه زیرا، در این وضعیت بی‌آبی و خشک‌سالی در ایران هر قطره باران نعمتی الهی برای ملت ایران هست. جمهوری اسلامی کربلای را از ایران ساخته که در آن فیس‌بوک و تویتر برای عموم آزاد نیست ولی ریاست‌جمهوری‌اش صفحه فیس‌بوکی دارد و بیشتر گفتگوهای سیاسی در جمهوری اسلامی از طریق تویتر انجام می‌شود. بالاخره فیس‌بوک برای همگان آزاد است یا تنها از ما بهترون می‌توانند فیس‌بوک داشته باشند؟ آیا شخصی از باغ پسته‌اش می‌تواند تویتری در سیاست دخالت کند؟ در این میان خداوند عقلی به خامنه‌ای بدهد که موشک بازی را به کناری گذارد و در مقابل اقتصاد زیاد مقاومت از خود نشان ندهند، زیرا ارزش پول کشور، واحد سنجشی بر لیاقت ولایت فقه و دلیلی برعدم لزوم موجودیت نظام جمهوری اسلامی‌شده.

دیدگاهتان را بنویسید