در جمهوری‏ اسلامی اتحادی شکل نمی‏ گیرد

وزارت اطلاعات جمهوری‏اسلامی به تازگی در گزارشی همبستگی اپوزیسیون را حتی به شکل ظاهری ناممکن تصور کرده و با بهم دوختن چند پاراگراف از اخباری که در اینترنت به آسانی برای همگان در دسترس است، ادعای انتشار یک گزارش تحلیلی از …

وزارت اطلاعات جمهوری‏اسلامی به تازگی در گزارشی همبستگی اپوزیسیون را حتی به شکل ظاهری ناممکن تصور کرده و با بهم دوختن چند پاراگراف از اخباری که در اینترنت به آسانی برای همگان در دسترس است، ادعای انتشار یک گزارش تحلیلی از وضعیت اپوزیسیون را دارد!
پیش از پرداختن به متن این گزارش، لازم به یادآوری است که این وزارتخانه همان وزارتخانه ناکارآمدی است که در خرداد ماه ۱۳۹۰ خبر از شناسایی و دستگیری سی تن جاسوس سازمان سیا در ایران را داد که بنا به آنچه عنوان شد قصد بمب‏گذاری و نیز اخلال در شبکه بانکی و سیستم‏های رایانه‏ای کشور را داشتند، و در حالیکه تنها پنج ماه از این شاهکار وزارت اطلاعات می‏گذشت، در پی انفجار مهیبی در اطراف کرج، شماری از نیروهای ارشد سپاه کشته شدند و در همان احوال شبکه خودپرداز بانک ملی و بانک صادرات برای روزهای پیاپی دچار اختلال سراسری شد.
وضعیت اتوماسیون شرکت نفت، به ویژه در بخش صادرات هم به کلی مختل شد و این چندگانه، با ترور یکی از فعالان هسته‏ای جمهوری‏اسلامی در زیر پل سید خندان تکمیل شد تا بدین ترتیب آنچه که وزارت اطلاعات با بوق و کرنا خبر از کشف و خنثی‏سازی آن داده بود ظرف چند ماه عیناً در کشور به اجرا در آید!
حال میزان اعتبار گزارش چنین وزارتخانه ناکارآمدی درباره اپوزیسیون قابل حدس می‏باشد! وزارت اطلاعات در حالی از ناممکن بودن همبستگی اپوزیسیون سخن می‏گوید که ارکان فروپاشیده نظام مقدس با هیچ وصله و پینه‏ای و با هیچ جمبل و جادویی کنار هم جفت و جور نمی‏شوند و دیگر اندرزهای ملوکانه و احکام حکومتی نیز افاقه نمی‏کند.
امروز بیش از آنکه همبستگی اپوزیسیون تهدیدی برای جمهوری‏اسلامی باشد، واپاشی درونی است که رژیم را به زوال می‏کشاند. حال اینکه اپوزیسیون همبسته شود و یا نه چیزی بر عمر رژیم نمی‏افزاید.
دولت به قوه قضاییه معترض است و مجلس به دولت بی‏اعتماد است و در این میان، رویکردهای ماجراجویانه رژیم و رویایی قدرتهای جهانی جایی برای امیدواری‏های بلند مدت جمهوری‏اسلامی باقی نمی‏گذارد و جدای از تحریم اقتصادی و انزوای جهانی، شرایط منطقه هم به گونه‏ایست که در هر کشمکش منطقه‏ای در هر سطح و زمینه، چه سیاسی و چه نظامی و چه اقتصادی، کمترین احتمالی برای کامیابی جمهوری‏اسلامی محتمل نیست.
کشورهای عربی به سرکردگی عربستان، قطر و مصر به همراه ترکیه، در یک همسویی منطقه‏ای سیاست‏های خاورمیانه‏ای رژیم را بی‏اثر کرده‏اند و تنش آفرینی رژیم حتی نزدیکترین همسایگانش را در وضعیت غیر‏دوستانه قرار داده است.
رژیم بشار اسد به عنوان مهمترین بازوی جمهوری‏اسلامی عملاً از کار افتاده است و با تغییر ساختار سیاسی سوریه رسماً بال و پر حزب الله لبنان نیز قیچی می‏شود. جابجایی دفتر حماس از سوریه به قطر هم پیام مشخصی دارد.
انزوای جهانی و تنش منطقه‏ای همراه گردیده است با پراکندگی همه جانبه جمهوری‏اسلامی که منحصر به ماه‏های اخیر نیست. فنر نظام از انتخابات سال ۸۴ در رفته بود. در جایی که کروبی و معین به عنوان نامزدهای اصلاح‏طلب ریاست جمهوری، برای بالا بردن آگهی ترحیم اصلاحات رسماً به یقه گیری پرداختند و از سوی دیگر جریان به اصطلاح اصولگرا نیز قطعیت پیروزی در انتخابات را با ریسک چندگانگی نامزدها به ابهام کشاند تا مشخص شود مهره‏ها و جریان‏های رژیم در رقابت بر سر چمبره زدن بر منابع ثروت در ایران به هیچ روی کوتاه نمی‏آیند.
امروز دیگر این روند فزاینده پراکندگی و واپاشی در جمهوری‏اسلامی، از جریان‏های سیاسی رقیب گذشته است و به بالاترین مقامات حکومتی رسیده است. در حالیکه هنوز اعتراض سه تن از نامزدهای انتخابات سال ۸۴ (رفسنجانی، کروبی، معین) به تقلب در انتخابات بر گردن اصلاح‏طلب‏ترین چهره حکومت (سید محمد خاتمی) سنگینی می‏کند، و هنوز جمهوری‏اسلامی به خاطر انتخابات سال ۸۸ در بحران مشروعیت عمیقی به سر می‏برد، اصولگراترین دولت توسط اصولگراترین مجلس دو بار مورد سؤال و چندین بار مورد استیضاح و عدم رأی اعمتاد قرار می‏گیرد و از هم اکنون برای تغییر مسئول برگزاری انتخابات سال آینده تلاش می‏شود. در چنین شرایطی، حتی اگر پنداشت حکیمانه وزارت اطلاعات را درباره ناتوانی اپوزیسیون برای همبسته شدن بپذیریم باز هم دردی از جمهوری‏اسلامی دوا نمی‏شود. به قول معروف من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش …
امروز دیگر همبسته شدن یا نشدن اپوزیسیون تهدیدی برای جمهوری‏اسلامی نیست و اساساً تأثیری در زوال یا بقای رژیم ندارد، چرا که تنگنای رژیم در جای دیگری است؛ همبستگی اپوزیسیون تنها می‏تواند هزینه و خسارت‏های فرو ریختن آوار را بکاهد، اگرنه فرو ریختن این آوار ناشی از علت دیگری است. بر این پایه گزارش اخیر وزارت اطلاعات را از هر سو که بخوانیم هیچ نقطه مثبتی برای رژیم قابل استنباط نیست.

دیدگاهتان را بنویسید