در دفاع از «حق رای» آقای خاتمی

حقیقت را باید بیان کرد هر چند که مزه تلخ آن گوارای وجود کسی نمی‌باشد. انتخابات مجلس شورای‌اسلامی با بی‌رونقی کامل برگذار شد و رئیس جمهور سابق جمهوری‌اسلامی آقای خاتمی هم در آن انتخابات از حق رای خود استفاده کرد، هرچند …


حقیقت را باید بیان کرد هر چند که مزه تلخ آن گوارای وجود کسی نمی‌باشد. انتخابات مجلس شورای‌اسلامی با بی‌رونقی کامل برگذار شد و رئیس جمهور سابق جمهوری‌اسلامی آقای خاتمی هم در آن انتخابات از حق رای خود استفاده کرد، هرچند که هموندان وی در خارج از کشور انتخابات را تحریم کرده بودند و اصلاح‌طلبان جمهوری‌اسلامی در داخل کشور هم در آن شرکت نکردند و یا نتوانسته بودند از سد شورای نگهبان عبور کنند. برای اسلامگرایان حاکم بر ایران هیچ‌گاه مهم نبوده که مردم به چه کسی رای می‌دهند، مهم نمایش انتخابات بوده و هست، حتا در زمانیکه اصلاح‌طلبان جمهوری‌اسلامی در نمایش انتخابات سهمی می‌داشتند. تلخی حقیقت در این است که اصلاح‌طلبان جمهوری‌اسلامی به حق رای مردم (آقای خاتمی جزی از آن مردم است) هم احترام نمی‌گذارند.

حق رای یکی از حقوق اولیه شهروندی می‌باشد که قائم به فرد است. بدین معنی که هر شخصی حق این را دارد که خود تصمیم بگیرد که در انتخاباتی شرکت بکند یا نکند. آنچه را که می‌توان به مردم داد، آگاهی در رابطه با شیوه برگذاری انتخابات می‌باشد تا آنان در تصمیم‌گیری خود با آگاهی کامل عمل کنند. درخواست تحریم انتخابات را گروه‌هی می‌تواند طبق شرایط موجود به مردم گوش‌زد کند ولی نباید انتظار داشته باشند که مردم به خواست هر گروه‌هی تن در دهند.

آقای خاتمی را نمی‌توان به زیر سوال برد، چون وی به گفته خودش به جمهوری‌اسلامی رای داده است. این پیام او نشان از این دارد که ایشان به جمهوری‌اسلامی در تمامیتش اعتقاد دارد و وضعیت انتخابات در رژیم دلخواه وی مورد تاییدش می‌باشد.

شاید بعنوان یک مشروطه‌خواه می‌بایستی که با اصلاح‌طلبان حمهوری‌اسلامی در تضاد کامل قرار داشته باشم و از این موقعیت بوجود آمده کمال استفاده را کرده و به آنان ضربه‌ای سیاسی وارد کنم، ولی درست همین مشروطه‌خواهی من از «حق رای» آقای خاتمی دفاع می‌کند و می‌گوید که ایشان از حق شهروندی خود استفاده کرده است که من برای تمامی هموطنان خواستارم. اختلاف ما شاید در همین است که ما مشروطه‌خواهان حقوق شهروندی مخالفین خود را هم در نظر می‌گیریم.

آینده ایران در دست ماست. بایستی به حقوق شهروندی همدیگر احترام بگذاریم و پایندی خود را به اصول دموکراسی به مخالفین خود هم نشان دهیم و از آنان بخواهیم که آنان هم به اصول دموکراسی احترام بگذارند. آینده ایران را اینچنین می‌توانیم شفاف‌تر از همیشه با همدیگر بسازیم.

این را هم باید گفت که بازنده انتخابات مجلس شورای‌اسلامی، اسلامگرایان چه از نوع اصول‌گرا و چه از نوع اصلاح‌طلبانش بودند. هر دو گروه به مردم نشان دادند که به «حق رای» مردم توجه‌ای ندارند و فقط آنان را برای نمایش‌های انتخاباتی گه‌گاهی احتیاج دارند.

دیدگاهتان را بنویسید