نفرین نفت

با فرارسیدن ایام کریسمس و سفرهای خانوادگی در اروپا کمپانی‏های نفتی قیمت فرآورده‏های خود را مانند همیشه افرایش داده‏اند. قیمت بنزین به هر لیتری ۱,۷۰ € رسیده. در پُمپ‏بنزین محل اقامتم شخصی به فروشنده پُمپ‏بنزین اعتراض …

با فرارسیدن ایام کریسمس و سفرهای خانوادگی در اروپا کمپانی‏های نفتی قیمت فرآورده‏های خود را مانند همیشه افرایش داده‏اند. قیمت بنزین به هر لیتری ۱,۷۰ € رسیده. در پُمپ‏بنزین محل اقامتم شخصی به فروشنده پُمپ‏بنزین اعتراض می‏کرد که گران‏فروشی می‏کند! او هم در جواب به مشتری خود می‏گفت که شکایتش را به شیخ‏های نفتی خلیج‏فارس بکند، آنها هستند که خون ما و اقتصاد اروپا را مانند زالو می‏مکند و در حرم‏سراهای خود به عیش و نوش مشغولند! شخص دیگری از این سخن می‏گفت که دو سوم قیمت بنزین مالیاتی می‏باشد که دولت به روی نرخ بنزین کشیده است. بحث آنان از روی ناآگاهی‏های بود که رسانه‏های دولتی شب و روز به آنان تزریق می‏کنند. قیمت یک لیتر بنزین چگونه تعیین می‏شود را می‏خواستم برای آنها تشریح کنم، ولی نه وقتی داشتم و نه توانایی شنیدن واقعیت را در آنها می‏دیدم. واقعیت تعیین نرخ بنزین در زیر شستشوی مغزی رسانه‏های دولتی پنهان شده و هر کسی نمی‏تواند آن را ببیند. تنها کلامی که با آنها ردوبدل کردم، این سوالم بود که یک لیتر آب آشامیدنی در این پُمپ‏بنزین به چه قیمتی بفروش می‏رسد؟ زمانیکه فروشنده پُمپ‏بنزین در جواب من گفت ۱,۹۹ € سکوتی برقرا شد که همگی را به فکرکردن وامی‏داشت.

امروز قیمت یک بشکه نفت خام برابر با ۶۶,۹۲ € می‏باشد. هر بشکه نفت خام ۱۵۹ لیتر می‏باشد و قیمت یک لیتر نفت خام برابرست با ۰,۴۲ €. این قیمت در بازار روتردام در هلند تعین می‏شود، بدین معنا که مخارج کشف، استخراج، حمل و نقل تا بنادر نفتی و همچنین حمل و نقل تا بازار روتردام هلند در این قیمت در نظر گرفته شده است. برای پالایش نفت و حمل و نقل بنزین بدست آمده تا پمپ بنزین کمپانی‏ها نفتی ۰,۱۶ € برای هر لیتر هزینه می‏کند. استفاده صاحب پُمپ‏بنزین از هر لیتری برابر با ۰,۰۱ € می‏باشد. با یک حساب سرانگشتی درآمد خالص برای کمپانی‏های نفتی برای هر لیتر بنزین برابر با ۰,۱۹ € می‏باشد.(۱)

آخرین ارقام مصرف روزانه بنزین در آلمان در سال ۲۰۰۶ صادر شده است. از آن سال به بعد مصرف روزانه بنزین در آلمان سیر صعودی داشته ولی از آن زمان به بعد هیچ‏گونه ارقامی رسمی در مورد مصرف روزانه بنزین در آلمان صادر نشده. در سال ۲۰۰۶ مصرف روزانه بنزین در آلمان برابر با ۱۷۱.۰۰۰.۰۰۰ لیتر در روز بوده. مالیاتی که روزانه دولت آلمان در سال ۲۰۰۶ بدست می‏آورده برابر است با ۱۵۷.۳۲۹.۰۰۰ €. مالیات بر دیگر فرآورده‏های نفتی مانند دیزل (گازوئیل) مشخص نیست و آمار مصرف آن فرآورده‏های نفتی بصورتی نامشخص بیان می‏شوند. مانند این جمله: «مصرف گازوئیل نسبت به سال ۱۹۹۹ در سال ۲۰۰۶ ۲۷% افزایش یافته است» در این جمله مصرف گازوئیل در سال ۱۹۹۹ مشخص نیست!

برقراری مالیات بر فرآورده‏های نفتی در اروپا چیز جدیدی نیست. روند صعودی گران شدن اجناس را می‏توان بخوبی دریافت. تنها قیمت نفت است که با سیر صعودی اجناس دیگر هماهنگی ندارد. دولت‏های اروپایی از این موقعیت به نفع منافع ملی‏شان استفاده کرده و با گذاشتن مالیاتهای سنگین بر فرآوردهای نفتی، نرخ عرصه و تقاضا را در بازار نفتی به کُنترل خود درآورده‏اند. از زمانیکه جمهوری‏اسلامی در ایران حکومت می‏کند باید هم یک لیتر آب آشامیدنی گران‏تر از یک لیتر بنزین باشد. موجودیت جمهوری‏اسلامی و حمایت‏های بی‏دریغ اروپائیان و حتا برقرار کردن «گفتگوی انتقادی» با جمهوری‏اسلامی بر همین مبنا می‏باشد که بنزین در اروپا ارزانتر از آب بماند.

آنچه را هم که کشورهای صادرکننده نفت در مقابل فروش نفت دریافت می‏کنند، با خرید تولیدات نظامی غرب و شرق که می‏بایستی به زباله‏دانی بفرستند، به چرخه اقتصاد جهانی باز می‏گردد. اگر هم از درآمد نفت در ایران چیزی باقی بماند یا به عنوان شهریه مابین طلاب (روحانیان فردا) تقسیم می‏شود و یا برادران قاچاقی سپاه پاسدارن در سودان و مصر به مصرف می‏رسانند تا بتوانند چند راکت ساخت روسیه را بسوی اسرائیل پرتاب کنند. از درآمد نفتی کمتر برای سرمایه‏گذاری‏های دراز مدت استفاده می‏شود.

در همین جا باید پاسخ دوستانی را بدهم که می‏پرسند چگونه بی‏بی‏سی، صدای امریکا و یا صدای آلمان برای برپا ماندن جمهوری‏اسلامی تلاش می‏کنند. زمانیکه دولت آلمان روزانه بیش از ۱۵۷.۳۲۹.۰۰۰ € فقط از فروش بنزین استفاده می‏برد، چرا نباید برای ماندن جمهوری‏اسلامی در قدرت، کمتر از یک درصد از این درآمدش را سرمایه‏گذاری بکند. برای گمراه کردن مردم ایران بوسیله رسانه‏های دولت‏های غربی سرمایه‏گذاری به روی رسانه‏ها، آینده خوبی دارد. در اینجاست که باید به این سوال پاسخ داد که آیا مخارج روزانه بی‏بی‏سی، صدای امریکا و صدای آلمان برای کشورهای مصرف کننده نفت در جهان، کمتر از ۱.۵۰۰.۰۰۰ € می‏باشد، این مبلغ از یک درصد مالیات روزانه بر بنزین در آلمان هم کمتر است.

ما کشورمان را خیلی ارزان از دست داده‏ایم و با هزینه زیادی باید آن را بازپس بگیریم. تا در کشور ما نفت موجود می‏باشد «نفرین نفت» هم با ما خواهد بود.

۱ این ارقام برای هر کمپانی نفتی فرق می‏کند و در اینجا از میانگین ارقام استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید