گفتگوهای هفتگی (هفته چهارم اردیبهشت)

  اسلام‌گرایان برای نشان دادن وحشت خود گاهی اعمالی را انجام می‌دهند که نه عقلانی هست و انسان‌گرایانه! طالبان در افغانستان مجسمه بودا را منفجر کردد. در عراق داعش مجسمه‌های باقی‌مانده از دوران اشکانیان را منهدم کردد. در هفته‌ای که گذشت جمهوری اسلامی اسناد باقی‌مانده از دفتر شهبانو فرح را به آتش کشید! البته چون در این اسناد، مالکیت مربوط به خریداری اشیای موجود در موزه وجود داشته، می‌توان گمان کرد که فردی برای دزدیدن این اشیا اسناد را به‌صورت انقلابی از بین برده است تا بتواند مالکیت خود برای فروش این اشیا را قانونی جلوه دهد. در جمهوری اسلامی برای سران این رژیم هرگونه دزدی، تجاوز و اعمال غیرانسانی آزاد هست، زیرا این رژیم می‌خواهد در بهشت زندگی کند و حواله بهشت در جهانی دیگر را به مردم دهد. بهشت آخوندها جهنم مردم و بهشت مردم جهنم آخوندهاست.

دانیال خنده‌رو: دریکی از روزنامه‌های بلژیک مطلبی به چاپ رسیده بود مبنی برافزایش میل کشورهای حوزه خلیج‌فارس به خرید اسلحه و نوسازی ارتش. دلیل این خریدهای میلیاردی هراس کشورهای عربی از ایران اتمی ذکر گردیده بود. عربستان سعودی با بیشترین میزان خرید سردمدار و آلمان بزرگ‌ترین فروشنده در میان کشورهایی به‌مانند بلژیک، فرانسه، روسیه و آمریکا بود. ماه گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه تسلیحات نظامى در ابوظبى، جمهورى اسلامى اقدام به برگزارى مانورى نمود که ماکت ناو هواپیمابر آمریکا را مورد اصابت قرار داد (اما غرق نشد) که همین امر کمک شایانى به چند برابر شدن خریدوفروش اسلحه و هواپیما در نمایشگاه ابوظبى کرد. در فکر این بودم که یا جمهورى اسلامى بسیار نادان‌تر از تصور همگان است که با برگزارى مانور نظامى و نمایش چند اسباب‌بازی به ایران هراسى در میان کشورهاى منطقه کمک می‌کند یا سپاه از سود فروش اسلحه توسط دولت‌های اروپایى به کشورهاى عربى بی‌بهره نیست!

بهمن زاهدی: در گفتگوهای گذشته اشاره‌کرده بودیم که غرب از جمهوری اسلامی به‌عنوان مترسکی در منطقه استفاده می‌کند و جمهوری اسلامی هم از مترسک بودن خود خرسند هست! اگر زمانی ایران ژاندارم خلیج‌فارس نامیده می‌شد و برای کسان این افتخاری نبود، شاید امروز همان کسان به مترسک شدن ایران افتخار می‌کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به باید به سپاه پاسداران دزدان خامنه‌ای تغییر نام داد، زیرا هر جا که بوی پول به مشام این سپاه می‌رسد مثل جن ظاهر می‌شود و حق حساب خود را می‌خواهد. مافیایی بودن سپاه پاسداران بر کسی پوشیده نیست و عربده‌کشی سرداران دزد و چپاولگر این گروه مسلح در مسائل منطقه‌ای نمی‌بایستی بدون پاداش از طرف غرب مانده باشد. غرب به مترسکی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احتیاج دارد تا گردش پول در منطقه خلیج‌فارس را رونقی ببخشد.
کسانی نفهمیده کاری را انجام می‌دهند که به نفع دیگران تمام می‌شود. برای این‌گونه افراد می‌توان دلسوزی کرد. افرادی هم وجود دارند که می‌دانند، عملکردشان به نفع دیگران تمام می‌شود. به این‌گونه افراد خائن به خود و مملکت می‌گویند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خائن بودن و مسلمان نمایی خود افتخار می‌ورزد!

دانیال خنده‌رو: جب بوش، یکى از نامزدهاى احتمالى حزب جمهوری‌خواه آمریکا در سخنانى حمله به عراق و سرنگونى رژیم صدام حسین توسط برادر خود و رییس‌جمهور سابق آمریکا را اشتباه خواند. البته اندکى پس از روشن شدن زوایاى اشتباه بودن سخن خود، اقدام به اصلاح گفته‌هایش نمود. پس از بسته شدن چتر حمایت آمریکا از روى کشورهاى اروپایى و درگیری‌های شرق اوکراین و سیل پناهندگان کشورهاى لیبى و سوریه به‌سوی قاره سبز، در میان کشورهاى اروپایى نظریه‌ای مطرح گردیده است که سرنگونى دیکتاتورهاى خاورمیانه و جهان عرب موجب نابسامانى اقتصادى در جهان و جنگ داخلى در آن کشورها شده و درنهایت تعداد پناهندگان به اروپا افزایش خواهد یافت، پس راه‌حل آسان‌تر این است که دیکتاتورها به حکومت خود ادامه دهند. این نظریه زوایاى تاریکى دارد که با روشن شدن آن نتیجه‌گیری آسان‌تر است. سرنگونى دیکتاتور به‌هیچ‌عنوان موجب جنگ داخلى نمی‌شود مگر با برنامگى از سوى کشورهاى کمک‌کننده به تغییر رژیم همراه باشد. خروج نیروهاى آمریکایى و فساد درونى دولت عراق، عدم پیاده‌سازی نیروهاى نظامى در کشورى به‌مانند لیبى که داراى ارتش سازمان‌یافته‌ای نیست موجبات تشکیل دولت اسلامى را فراهم ساخت. حمله نظامى به این کشورها و سرنگونى دیکتاتور به‌تنهایی اشتباه نبود. ضمن آنکه ایران و اپوزسیون مخالف رژیم اسلامى به‌هیچ‌عنوان با کشورهایى به‌مانند عراق یا لیبى قابل‌مقایسه نیستند. گرچه به‌شخصه مخالف حمله نظامى به ایران هستم اما سازش با جلادان اسلامى حاکم بر ایران را خانمان‌سوزتر از جنگ می‌دانم.

بهمن زاهدی: دیکتاتورها برای کنترل جامعه یک دستگاه اداری دایر می‌کنند. امریکا با اسلامیزه کردن شمال آفریقا و خاورمیانه که به «بهار عربی» معرف شده بود کمربندی سبزی به دور اروپا کشید! اروپاییان تازه فهمیده‌اند که درگیر چه مشکلی شده‌اند. می‌شد که دستگاه‌های دیکتاتوری در لیبی و عراق را با دموکراسی آشنا کرد ولی عطش غرب برای دست‌یابی به منابع نفتی این کشورها باعث شد که کل دستگاه‌های اداری آن کشورها را بر هم بریزد تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. زمانی که دولتی نتواند امنیت کشوری را تأمین کند ساکنان آن کشور یا درگیر جنگ داخلی می‌شوند و یا آن کشورها تجزیه می‌شوند. کشورهای کوچک و کم قدرت نمی‌توانند در سیاست جهانی دخالت چندانی بکنند و خواست غرب در شمال افریقا و خاورمیانه همین هست. این سیاست غرب بافرهنگ عربی آن مناطق همخوانی ندارد و در درازمدت باعث مهاجرت شهروندانش می‌شوند. امریکا تنها به میلیونرهای سابق آن کشورها اقامت می‌دهد و اروپا تازه فهمیده که امریکا چه بلایی بر سرشان نازل کرده و خود را در کمک به مهاجران «بهار عربی‌اش» دخالت هم نمی‌دهد. برای امریکا پول با ارزش‌تر از انسان‌هاست. در حالی که پول را انسان آفریده و بدون وجود انسان پول معنای ندارد!

افشار مختاری: وزیر کشور حکومت یازدهم در رژیم اسلامی از آغاز رقابت‌های پنهان برای انتخابات مجلس اسلامی گفته که بی‌گمان از شیوه تازه برای مهندسی و گزینش نماینده در نمایش آینده انتخابات را می‌توان چشم‌به‌راه بود. این بار وزارت کشور حسن روحانی پا جای پای احمدی‌نژاد گذاشته و پیش از شورای نگهبان بخشی از نامزدها از گردونه بیرون خواهند افتاد و نامزدهایی از جنس کابینه که بیشترین آن‌ها به‌جای مدیریت، پیروی را به‌خوبی انجام می‌دهند، پروانه ورود به بازی را خواهند داشت. فرمانداران و استان داران به‌جامانده از دوره پیش، بهترین فیلتر و کارآمدی را در این زمان خواهند داشت و از اکنون نیز با اشاره وزیرشان به بررسی پنهان در استانشان، خواهند پرداخت و اگر خوش‌رویی شورای نگهبان رژیم به استانی شدن انتخابات رأی دهند، با شمار کمتری از نامزدها روبرو بوده و زمان و توان بیشتری برای برگزیدن، سرسپردگان خواهند داشت. بی‌شک ویترین حسن روحانی فروش بیشتری و بدگمانی کمتری، نزد مردم برای کارگردان نمایش در پی دارد.

بهمن زاهدی: اسلام‌گرایان برای نشان دادن وحشت خود گاهی اعمالی را انجام می‌دهند که نه عقلانی هست و انسان‌گرایانه! طالبان در افغانستان مجسمه بودا را منفجر کرد. در عراق داعش مجسمه‌های باقی‌مانده از دوران اشکانیان را منهدم کردد. در هفته‌ای که گذشت جمهوری اسلامی اسناد باقی‌مانده از دفتر شهبانو فرح را به آتش کشید!
البته چون در این اسناد، مالکیت مربوط به خریداری اشیای موجود در موزه وجود داشته، می‌توان گمان کرد که فردی برای دزدیدن این اشیا اسناد را به‌صورت انقلابی از بین برده است تا بتواند مالکیت خود برای فروش این اشیا را قانونی جلوه دهد. در جمهوری اسلامی برای سران این رژیم هرگونه دزدی، تجاوز و اعمال غیرانسانی آزاد هست، زیرا این رژیم می‌خواهد در بهشت زندگی کند و حواله بهشت در جهانی دیگر را به مردم دهد. بهشت آخوندها جهنم مردم و بهشت مردم جهنم آخوندهاست.
از سوی دیگر خامنه‌ای می‌بایستی که با این عمل خود نشان می‌داد که چپ‌گرایان حامی وی هستند، زیرا آن‌ها واکنشی از خود در این رابطه نشان نداده‌اند. شاید همان افرادی که در لندن برای رفع تحریم های اقتصادی، اجلاس اقتصادی برپا کرده بودند برای فروش اشیای موجود در آن موزه هم یک حراجی در لندن به راه‌اندازند.

افشار مختاری: آنچه آمار به‌دست‌آمده از نمایشگاه کتاب در سال‌های پیشین نشان می‌دهد، باید پسوندی در پی نمایشگاه کتاب آورد و آن پسوند -درسی – است چراکه بیشترین فروش از آن این گروه از کتاب‌ها است و ارزانی آن نسبت به کتاب‌فروشی‌ها هم خریداران را تا سال آینده از تازه‌های دانش دورنگه داشته و زنجیره دورماندگی از دانش و فرهنگ جهانی هرسال تکرار می‌شود بی‌آنکه سیاست‌بازان جمهوری اسلامی را نگران نماید. بی‌گمان سرانه ۲ یا ۳ دقیقه سرانه کتاب‌خوانی برای ایرانیان، نمی‌تواند از تلاش برای چیرگی بر سوریه، عراق و یمن، ویژه‌تر باشد. فروبردن شهروندان تا ژرفای نادانی، بیشترین شانس برای استواری هر نظام واپس‌مانده‌ای را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید