گفتگوهای هفتگی (هفته اول خرداد)

سرلشکر صفوی می‌گوید: «هشتاد هزار موشک حزب‌الله لبنان آماده شلیک به‌سوی اسرائیل هستند.» این گفته سرلشگر صفوی بدون هماهنگی با جنتی گفته‌شده، زیرا از یک‌طرف مردم باید گرسنگی بکشند و از طرف دیگر جمهوری اسلامی هشتاد هزار موشک به لبنان قاچاق کرده! هم دم خروس جنتی هویداست و هم‌قسم روباهی مانند سرلشگر صفوی را نمی‌توان باور کرد. جمهوری اسلامی که همیشه با برنامه‌های از پیش‌ساخته شده مردم را فریب می‌داد، توان هماهنگ کردن دروغ‌های خود را ازدست‌داده است. هزینه‌ای که جمهوری اسلامی در لبنان خرج کرده می‌توانست خودکفایی ملی ایران را تضمین کند ولی جاه‌طلبی‌های آیت‌الله‌ها نتیجه‌ای جر ویرانی ایران تاکنون نداشته است.

دانیال خنده‌رو: سید علی خامنه‌ای در آخرین روزهای ماه اردیبهشت گفت «دشمن با بهانه‌هایی نظیر «قومیت» و «مذهب» اختلاف‌افکنی می‌کند». سحام نیوز در سندی فاش ساخت که فرمانده نیروی انتظامی در دوران احمدی‌نژاد طبق دستورالعملی قصد کنترل فعالیت، اموال و حضور بهاییان در جامعه را داشته است. گرچه ظلم و تبعیض در حق بهاییان امری جدید نیست؛ از اول انقلاب با آنان به بدترین وجه رفتار شد و بسیاری از آنان پاک‌سازی و خانه‌نشین شدند. حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) ضمن محکوم کردن فشارهاى غیرانسانی جمهورى اسلامى بر همه دگراندیشان مذهبى مخصوصاً بهاییان شریف و ستم‌کشیده میهنمان از هم‌میهنان آزاده خود می‌خواهد که هشیار و آگاه به مبارزه‌ای بی‌امان براى رفع هرگونه تبعیض و رعایت حقوق برابر شهروندى براى همه ایرانیان دست زنند و به‌صف آزادگانى که در این راه تلاش می‌کنند بپیوندند. دفاع از حقوق برابر شهروندى براى بهاییان و همه دگراندیشان مذهبى دیگر در ایران دفاع از حقوق شهروندى خویش است. سکوت در برابر پایمال شدن حقوق انسانى آنان درنهایت به پایمال شدن حقوق انسانى همه ما خواهد انجامید.

بهمن زاهدی: جنتی گفته است: «گرسنگی خوردن که از شهید دادن بدتر نیست. گوشت خوردن خیلی چیز خوبی نیست و می‌توان یک وعده غذا در روز خورد و کافی است. چرا که ما ترجیح می‌دهیم آبرو و عزتمان حفظ شود اما شکم ما گرسنه بماند.» آقای جنتی تاکنون گرسنگی نکشیده تا عاشقی را فراموش کند. زمانی که نوه‌های آیت‌الله‌ها با ماشین‌های صدوبیست هزار دلاری در تهران جولان می‌دهند از گرسنگی کشیدن برای آیت‌الله‌ها خبری نیست! گرسنگی را باید مردم این بکشند تا اسلام‌گرایانی مانند جنتی در ناز و نعمت بتوانند زندگی کنند. گفته بودند که «مرگ خوب است ولی برای همسایه»، گرسنگی هم خوب است ولی برای مردم و نه آیت‌الله‌های غرق‌شده در ولایت! کسانی که سخنان آیت‌الله‌ها را باور می‌کنند، باوری بر خرد خود نخواهند داشت. به همین جهت اکثریت افرادی که اسلام‌گرای افراطی هستند، دارای خرد نیستند و بیشتر مُقلد هستند تا انسان!

افشار مختاری: یک عده بی‌سواد و شعار گو در امور مانع ایجاد می‌کنند و کسی حق ندارد از جیب و جانب مردم شعار دهد، گفته‌های رفسنجانی و روحانی در هفته گذشته است که مانند همیشه دروغ‌گویی و فریب‌کاری بخش جدانشدنی، از اندیشه و شیوه آخوندها است در برخورد با مردم است. ۳۶ سالی است که دستار بندهای در قدرت که آلوده‌ترینشان رفسنجانی است، شعار، همه توانایی است که در این مدت به‌جای کار و سیاست ورزی، در انجام آن از خود چیره‌دستی نشان داده‌اند.
فراگیری انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، خودکفایی، جنگ تا پیروزی، گفتگوی تمدن‌ها، دمکراسی دینی، ایران برای همه ایرانیان، از خروارها شعاری است همچون رفسنجانی و روحانی بارها از آن سود بردند تا ناکارآمدی در اداره یک کشور را به ناکجاآباد نقش بسته در شعارهای بی‌پایه به مردم بفروشند. بی‌گمان باید به کاستی در فرهنگی که به‌جای ساختن فردا به زیستن در رویا بدون دشواری دل‌بسته هم اشاره نمود.
نبود مردم‌سالاری و باور به حقوق شهروندی، بستری مناسبی است تا هر دروغی با شعار و نوید به قدرت دست یابد و هیچ هراسی هم از بازخواست مردم نداشته باشد چون شهروندان در ایران از ابزاری به نام قانون‌های مدرن که در کشورهای پیشرفته هست، بی‌بهره هستند و زمینه را برای شعار گوی همان‌گونه که تاکنون الیگارشی جمهوری اسلامی با آن ادامه یافته، فراهم می‌کند. بیشترین میدان را به فریب‌کاران و فرصت‌طلبان و شعارهای تازه آن‌ها، فراموشی مردم نسبت به آنچه بر زندگی‌شان رفته است، خواهد داد.

دانیال خنده‌رو: دادگاه مصر حکم اعدام محمد مرسی و صد تن دیگر از اعضای اخوان المسلمین را صادر کرد. به‌عنوان یک ایرانی لیبرال و طرفدار لغو حکم اعدام نه‌تنها در ایران بلکه در آمریکا و دیگر کشورها بر این عقیده‌ام که خارج از مقصر بودن یا نبودن، صالح بودن دادگاه یا عدم صلاحیت، اعدام حق هیچ انسانی نیست حتی سران جنایتکار جمهوری اسلامی یا محکومین پرونده‌هایی به‌مانند قتل عمد یا تجاوز.

افشار مختاری: سه روز پس از رأی به مرگ محمد مرسی رئیس‌جمهوری پیشین مصر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی، به این اندیشه می‌رسد که باید رأی به مرگ او را خشونت بنامد و حذف او را خدش به اعتبار مصر بداند. چرا ۳ روز زمان نیاز بوده که مرسی سفرکرده به جمهوری اسلامی و رأی به مرگ او حسن روحانی را به اندیشه اندازد تا اعتراض نماید. گویی وزارت ولی‌فقیه از دردی رنج می‌برد تا بتواند متنی را فراهم آورد تا سپاه قدس هم خشنود از آن به یارگیری از اخوان المسلمین در آینده دور باشد. به‌هرروی شگفتی از واژه خشونت و حذف در بیانیه که بیرون آمده و این کنش را نکوهش نموده‌اند، پیش می‌آید که رژیمی که زندگی خود را به این دو امر گره‌زده چگونه با بی‌شرمی از آن این‌گونه می‌خواهد بگریزد و دیگر کشورها را به گفت‌وگوی ملی فرامی‌خواند. رژیمی که فرایافت ملی تنها برای روزهای تنگی است که نادانی‌شان در دولت ورزی سایه درگیری و جنگ بر روی ایران سنگینی نماید وگرنه خودی‌ها تمامی سهم ملت را یکجا از آن خویش می‌پندارند. دومین رژیم در جهان به خاطر شمار اعدام، این‌گونه نگرانی برای رأی مرگ مرسی و بی زاری از خشونت، لباسی است که بر تن رژیم آخوندی، گریان خواهد بود. اگر وزیر دادگستری حسن روحانی هم به‌اندازه وزیر خارجه نگران بیگانگان، به خشونت قانونی در رژیم آخوندی می‌پرداخت جای امیدواری بود اما بی‌گمان از پورمحمدی که عضو هیئت مرگ زندانیان ۶۷ بوده، چشم‌داشتی برآورده نشدنی است.

بهمن زاهدی: سرلشکر صفوی می‌گوید: «هشتاد هزار موشک حزب‌الله لبنان آماده شلیک به‌سوی اسرائیل هستند.» این گفته سرلشگر صفوی بدون هماهنگی با جنتی گفته‌شده، زیرا از یک‌طرف مردم باید گرسنگی بکشند و از طرف دیگر جمهوری اسلامی هشتاد هزار موشک به لبنان قاچاق کرده! هم دم خروس جنتی هویداست و هم‌قسم روباهی مانند سرلشگر صفوی را نمی‌توان باور کرد. جمهوری اسلامی که همیشه با برنامه‌های از پیش‌ساخته شده مردم را فریب می‌داد، توان هماهنگ کردن دروغ‌های خود را ازدست‌داده است. هزینه‌ای که جمهوری اسلامی در لبنان خرج کرده می‌توانست خودکفایی ملی ایران را تضمین کند ولی جاه‌طلبی‌های آیت‌الله‌ها نتیجه‌ای جر ویرانی ایران تاکنون نداشته است.

دانیال خنده‌رو: در برهه زمانی کنونی پس از دست‌درازی پلیس فرودگاه عربستان به دو جوان ایرانی، تشییع پیکر ۱۷۵ شهید دوران جنگ که دست‌بسته زنده‌به‌گور شده بودند و در اوج احساسات عرب ستیزی که در میان مردم به‌شدت فزونی یافته است شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه‌ای با روزنامه «الشرق الاوسط» اعلام کرد که او «حاضر است از کشورهای جهان عرب دیدن کند» این حرکت شاهزاده قابل‌تقدیر است زیرا؛ جنایات جنگی تحت عنوان مشخص خود در قانون و توسط مراجع بین‌المللی قابل‌رسیدگی است و کینه جنگ را تا ابد نمی‌توان با خود همراه داشت و از نسلی به نسل دیگر منتقل کرد. به یاد دارم چند ماه پیش در یک صدمین سالگرد جنگ جهانی اول رهبران کشورهای اروپایی به دورهم آمده و با فشردن دست یکدیگر یاد جان‌باختگان و آوارگان آن فاجعه جهانی را گرامی داشتند. اگر خواستار پیشرفت کشور در عرصه حقوق بشر هستیم نباید صدسال منتظر ماند تا کینه جنگ با عراق یا خصومت دیگر کشورهای عربی را به فراموشی سپرد. آیا پس از سرنگونی جمهوری اسلامی همچنان قصد داریم که به دشمنی با کشورهای همسایه (عربی) پرداخته و سرمایه‌های کشور را خرج مسلح ساختن عده‌ای در یمن یا سوریه و لبنان کنیم؟ سخن شاهزاده رضا پهلوی قابل‌تقدیر است، چون منافع و اهداف مشترکی که ما و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را باهم پیوند می‌زند، بیش از آن است که ما را از هم جدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید