گفتگوهای هفتگی (هفته اول بهمن‌ماه)

بزرگی از مشروطه خواهان هم روزگارمان گفته بود: «تنهایی جرأت می‌خواهد.»
فرقی ندارد که در گروهی یا حزبی خود را تنها بیابیم و یا «تنها» به‌صورت مطلق کلمه در سیاست عمل کنیم. تنهایی یادآور این نکته مهم هست که انسان برای رسیدن به اهدافش تنها به نیروی شخصی خود باید اتکا داشته باشد. دیگران شاید در چند مورد کوچک با فرد در توافق و هم‌فکری قرار داشته باشند، اما هیچ‌گاه نمی‌توانند در تمامی موارد باهم
به اتفاق‌نظر برسند.
تنهایی شکوفه‌های اندیشه را باور می‌کنند و دیدگاه‌های فردی را به حقیقت نزدیک‌تر می‌کند. به همین دلیل اکثریت ایرانیان هم روزگارمان به‌تنهایی با باورهای خود زندگی می‌کنند!

فرجامِ برجام؛ برپا یا برجا؟
دانیال خنده‌رو: آن دسته از باورمندان به حسن روحانى که کلید او را حل‌کننده مشکلات اقتصادى می‌دانستند، الآن بهترین زمان است که پیگیر خواست‌ها و برپا شدن رونق در سفره زندگى خود شوند؛ پیش از آنکه این پول‌ها صرف حمایت از تروریسم یا کاسه‌لیسان خارجى گردد و کفگیر به ته‌دیگ برخورد کند. حزب چپ‌گرای اسپانیا که در انتخابات دوره گذشته موفقیت چشمگیرى را رقم زد متهم به دریافت ۵ میلیون یورو کمک مالى از سوى جمهورى اسلامى است. جدا از این مبلغ رییس‌جمهور اسلامى اعلام کرده است که از مبلغ ١،٧ میلیارد دلار آزادشده توسط آمریکا، چندین تُن شمش طلا براى بازسازى ضریح یکى از نوادگان پیامبر اسلام اهدا می‌گردد. فرجامِ برجام در اقتصاد، برپا در خارج و برجا در داخل.

بهمن زاهدی: گروگان‌گیری و باج‌گیری از صفات والای آخوندها در جهان برشمرده می‌شوند. دزدان منافع ملی ایران هنوز زالووار شریان‌های درآمدهای نفتی ایران را می‌مکند و خود را قهرمانان مسلمانان جهان می‌دادند. ملایان حاکم بر ایران تا زمانی که مطمئن هستند که دولت اوباما بر تضمین حیات جمهوری اسلامی پایبند هست دست به هیچ ریسکی دیپلماتیک نخواهند زد. از طرف دیگر امریکا تا زمانی که با موجودیت جمهوری اسلامی رضایت دارد، رعیت روحانی‌نما حاکم بر ایران را به‌مانند فرزند خلف خود با آب‌نبات‌چوبی خود تقویت می‌کند. «صنایع اتمی حق مسلم ماست» به «حق مسلم حیات» تقلیل یافته، «جام زهر» خامنه‌ای هم به «جام شراب» تبدیل‌شده و اصول دین به «دستمال در دست» داشتن خلاصه‌شده. اسلام مانند همیشه ابزاری برای توجیه رفتار زالوصفتانه روحانیون مبارز برای پر کردن جیب شده. در این میانه «الله» هم به خدایی خود شکاک شده! امام زمان از ترس ظهور بایستی لباس هزار و چهارصدساله خود را بشوید و محمد پیامبر اسلام توبه کرده که پیامبر بوده! این هست حقیقت پوشالی اسلام‌گرایان حاکم بر ایران!

دانیال خنده‌رو: نیویورکر در مقاله‌ای به قلم رابین رایت در مصاحبه با یکى از مذاکره‌کنندگان تیم آمریکایى براى آزادسازی زندانیان دو تابعیتى ایرانى-آمریکایى این‌چنین نوشت:
«ایالات‌متحده متوجه این مطلب گشته بود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهورى اسلامى ترکیبى از سپاه و وزارت اطلاعات است به همین دلیل آمریکا نیز تاکتیک یکسانى را در پیش رو گرفت و به تیم خود فرماندهان نظامى و اطلاعاتى اضافه کرد. ما می‌دانستیم که تنها در مذاکرات اتمى قادر خواهیم بود تا زندانیان را آزاد کنیم و سپاه خارج از این مذاکرات حاضر به رها کردن این افراد نیست به همین جهت مذاکرات هسته‌ای تنها پیرامون پرونده اتمى نبود و شامل بخش‌های دیگرى ازجمله زندانیان می‌شد. آمریکا با لیست ۵ نفره از زندانیان و جمهورى اسلامى با لیستى ۴٠ نفره پاى میز آمدند. پیش از آزادسازى، سپاه ملوانان آمریکایى را دستگیر کرد که موجب سه برابر شدن تعداد زندانیان آمریکایى شد و صحبت‌های یک‌ساله ما در هوا ماند. با گفتگوى تلفنى جان کرى و جواد ظریف مشکل ملوانان حل شد و برجام در وین به نقطه پایان رسید و زندانیان آزاد شدند.»
مسئولان جمهورى اسلامى بارها و بارها در پاسخ به پرسش رسانه‌های خارجى در مورد پرونده زندانیان ایرانى آمریکایى گفته‌اند که در ایران تفکیک قوا حاکم است و قوه مجریه حق دخالت در قوه قضاییه را ندارد! آیا به‌راستی چنین است یا آزادسازى زندانیان دو تابعیتى گواه بر عدم تفکیک قوا است. درحالی‌که به بیان آمریکا، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای متشکل از سپاه و وزارت اطلاعات بوده است آیا حسن روحانى فردى جدا از آیت‌الله خامنه‌ای است؟ پاسخ این سؤال را به وجدان شهروندانى وا‌می‌گذارم که روحانى را به‌مانند خاتمى تافته جدا بافته از نظام می‌دانند.

بهمن زاهدی: «کبوتر با کبوتر، باز با باز» گفتاروندی زیبا برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهورى اسلامى و امریکاست! اگرچند اقتصاددان ایرانی بر سر میز مذاکره می‌نشستند، امریکا هم چند اقتصاددان خود را برای مذاکره می‌فرستاد. زمانی که قدرت سیاسی و اقتصادی ایران به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتارشده و هیچ گروهی حتی آخوندهای روحانی نمای جمهوری اسلامی حق احضار نظر ندارند، نمی‌توان انتظار بیشتری داشت. برای رسیدن به قراردادهای نظامی مسلم است که نظامیان طرفین می‌بایستی امضای خود را بر پای قرارداد بگذارند. قرارداد کاپیتولاسیون نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی در مقابل امریکا بر کسی پوشیده نیست، فقط خمینی زنده نماند تا ببیند که قرارداد «کاپیتولاسیون» به چه قراردادی گفته می‌شود. بازماندگان روزگار خمینی تجربه‌ای را پشت سرخود گذاشته‌اند که از قراردادهای قاجاریه با بیگانگان نکبت‌بارتر است.

دانیال خنده‌رو: حکایت لغو سفر بدون ویزا به آمریکا براى شهروندان با تابعیت دوگانه حکایت یکى به نعل زدن است و یکى به میخ. در روزنامه‌های آمریکایى به‌هیچ‌عنوان از تابعیت ایرانى جیسون رضائیان یا سعید عابدینى سخنى به میان نیامد و خبرها حاکى از تبادل زندانیان آمریکایى بود. حال چگونه است که ایرانى اروپاییان داراى تابعیت دوگانه، تنها با تابعیت ایران شناخته می‌شوند؟ محدودیت سفر افرادى که در پنج سال گذشته به ایران سفرکرده‌اند (بدون در نظر گرفتن ملیت آن‌ها) بنا به دلایل امنیتى قابل‌قبول اما شهروندى دوگانه (ایران) تبعیض است. هیچ‌کس را نمی‌توان به خاطر ملیت، رنگ پوست، زبان و یا دین مورد تبعیض قرارداد. بهتر است که قانون مورد اصلاح قرار گیرد و تنها کسانى که در پنج سال گذشته (بدون در نظر گرفتن ملیت) به ایران سفر داشته‌اند به دلایل امنیتى از طرح سفر بدون روادید خارج گردند.

بهمن زاهدی: بزرگی از مشروطه خواهان هم روزگارمان گفته بود: «تنهایی جرأت می‌خواهد.»
فرقی ندارد که در گروهی یا حزبی خود را تنها بیابیم و یا «تنها» به‌صورت مطلق کلمه در سیاست عمل کنیم. تنهایی یادآور این نکته مهم هست که انسان برای رسیدن به اهدافش تنها به نیروی شخصی خود باید اتکا داشته باشد. دیگران شاید در چند مورد کوچک با فرد در توافق و هم‌فکری قرار داشته باشند، اما هیچ‌گاه نمی‌توانند در تمامی موارد باهم
به اتفاق‌نظر برسند.
تنهایی شکوفه‌های اندیشه را باور می‌کنند و دیدگاه‌های فردی را به حقیقت نزدیک‌تر می‌کند. به همین دلیل اکثریت ایرانیان هم روزگارمان به‌تنهایی با باورهای خود زندگی می‌کنند!

دانیال خنده‌رو: هفته گذشته حزب DPP تایوان پیروز انتخابات ریاست جمهورى شد. در جغرافیاى چین، اولین زن به قدرت رسید. این پیروزى زلزله‌ای است که پس‌لرزه‌هایی همراه با دموکراسى همراه خود خواهد داشت.

بهمن زاهدی: در جمهوری اسلامی امام‌جمعه‌های خامنه‌ای جنگ زرگری برای انتخابات را دامن می‌زنند و برای کسب اعتبار بین‌المللی از مردم می‌خواهند به انتخاب‌شدگان «شورای نگهبان» خامنه‌ای به‌عنوان یک تکلیف الهی رأی دهند تا چند عکس و فیلم ناقابل را به جهانیان نشان بدهند. جمهوری اسلامی می‌خواهد «دموکراسی دینی» را تمرین کند، درحالی‌که نه دینی در جمهوری اسلامی وجود دارد و نه دموکراسی! هر آنچه در ایران موجود هست نکبت آخوندیست که از بالا تا پایین رژیم به آن پی برده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید