گفتگوهای هفتگی (هفته دوم بهمن‌ماه)

در هفته‌ای که گذشت سالگرد ششم بهمن و «انقلاب شاه و ملت» زود از روی خبرهای روز گذشت. تحولاتی که محمدرضا شاه پهلوی به وجود آورد به نفع ملت ایران تمام شد، زیرا جهشی را جامعه ایرانی به جلو انجام داد که جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته است جلو آن را بگیرد. اگرچه هنوز اسلام‌گرایان و چپ‌گرایان ایران نتوانسته‌اند به مخالفت‌های بی‌مورد خود با تحولاتی که شاه ایران به وجود آورد پاسخی درخور بدهند ولی تاریخ پاسخ خود را آماده کرده و محمدرضا شاه پهلوی را به‌مانند پدرش از قهرمانان ایران بر خواهد شمرد. اسلام‌گرایان و چپ‌گرایانی که ایرانی بودن برایشان کسرشان بود به زیر پاسخ تاریخ کمر خم خواهند کرد هرچند که دیرزمانی است که مردم به آنان اعتمادی ندارند، زیرا آن‌ها با موجودیت «ایران» مخالف بوده‌اند و انقلاب اسلامی نتیجه عملکردهای این دو گروه منفور تاریخ ایران هست!

دانیال خنده‌رو: پیرامون سفر روحانى به رم، پوشاندن مجسمه‌ها و درهم شکستن شخصیت سیاسى ایتالیا بین کشورهاى اروپایى سخن‌های بسیار گفته‌شده. پس از مشخص شدن تابعیت بلژیکى چند تن از تروریست‌های پاریس، میزان گردشگران بلژیک با کاهش چشم‌گیری روبرو شد و تلویزیون با ساخت برنامه‌های مختلف قصد بند زدن این چینى شکسته را داشت. دیپلمات‌های بلژیکى نیز در دستورى از سوى نخست‌وزیر مأموریت یافتند تا در این امر کمکى باشند. شخصیت بین‌المللی یک کشور امرى نیست که با لکه‌دار شدن، به‌راحتی بتوان آن ننگ را پشت سر گذاشت. ایتالیا نشان داد که براى پول حاضر است دست به هر کارى بزند؛ گرچه بار اولى نبود که مجسمه‌ها براى یک مسلمان (ولیعهد امارات متحده) پوشانیده شد. آیا دولت کنونى در انتخابات دوره پسین رأى خواهد آورد و یا باید منتظر بازگشت حزب برلوسکونى به قدرت بود؟ آیا پوشاندن مجسمه، به‌زانو درآمدن در مقابل کشورهاى اسلامى نیست؟

بهمن زاهدی: جمهوری اسلامی تنها برای رسیدن به پول، قرارداد «کاپیتولاسیون هسته‌ای» را امضا کرد. بااینکه حسن روحانی را نخست‌وزیر ایتالیا پررو کرده بود ولی رئیس‌جمهور فرانسه زخمی را که اسلام‌گرایان بر پاریس وارد کرده‌اند هنوز لیس نزده و در پاسخ روحانی برای ناهار حلال و بی شراب روی روحانی را کم کرده و به رئیس‌جمهور اسلامی «نه» معناداری را حواله‌کرد. فرانسه تقریباً آنچه را که ملت ایران به آن‌ها احتیاج مبرم دارد به جمهوری سلامی فروخت، به‌مانند بیش از صد هواپیمای مسافربری (توپولف‌های روسی برای مسافرت هوایی آخوندها وسیله‌ای خوبی خواهند شد) و به‌کاراندازی دوباره مونتاژ سازی ماشین «پژو» در نزدیکی تهران. با این عمل کرد، فرانسه نشان داد که می‌تواند با سرمایه تروریست‌های اسلامی به جنگ تروریست‌های اسلامی برود.

دانیال خنده‌رو: هنوز هم هستند کسانى که از خود می‌پرسند: چرا فرانسه هدف چندین حمله تروریستى داعش قرار گرفت؟ شاید جواب این دسته را بتوان در دلیل برهم خوردن ضیافت نهار رییس‌جمهور فرانسه و حسن روحانى پیدا کرد. فرانسه ارزش‌های حکومتى (جمهورى) خود را داراست و حذف شراب از میز و پذیرایى با غذاى حلال برخلاف این ارزش‌ها.

بهمن زاهدی: سیاست میدان استفاده از امکانات موجود برای رسیدن به هدفی جمعی هست. این بار فرانسه برای رسیدن به «امنیت ملی» خود از درآمدهای که با معامله با جمهوری اسلامی به دست خواهد آورد بهترین استفاده‌ها را خواهد کرد. با در نظر گرفتن این‌که در این معامله تجاری هر دو ملت ایران و فرانسه بخت خوشایندی خواهند داشت. در فرانسه بازار کار در صنایع هواپیماسازی و ماشین‌سازی تضمین زمانی به دست خواهند آورد و در ایران مردم در مسافرت‌های هوایی امنیت خاطری خواهند داشت و بازار کار در صنعت مونتاژ سازی رونق دوباره‌ای خواهد گرفت.
اوباما از آزاد شدن صدوبیست میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران خبر می‌دهد و رئیس بانک مرکزی در جمهوری اسلامی از سی‌ودو میلیارد. هنوز خبری نشده حدود نود میلیارد دلار ملاخور شده، زیرا بودجه‌های که سپاه و حوزه علمیه قم از درآمدهای ملت ایران دریافت می‌کنند در بودجه رسمی دولت گنجانیده نمی‌شوند و مافیای جمهوری اسلامی هیچ پاسخی را به ملت ایران روا نمی‌دارد. سه‌چهارم از سرمایه‌های ایران معلوم نیست در کجا هزینه می‌شوند! البته آنچه را که دولت در بودجه خود به مجلس می‌برد هم معلوم نیست کجا به مصرف می‌رسند. ایران و ملت ایران را جمهوری اسلامی به‌کلی فراموش کرده!

دانیال خنده‌رو: طرح دولت دانمارک مبنى برگرفتن پول و کالاهاى باارزش پناه‌جویان در لحظه ورود به خاک آن کشور، برخلاف روح دموکراسى اروپایى است. در صورت تصویب در پارلمان داخلى، اتحادیه اروپا از قدرت خود در بازنگرى قوانین داخلى مخالف با قوانین اتحادیه اروپا استفاده خواهد کرد و از طریق دادگاه عالى اروپا به دلیل ناهماهنگى با منشور حقوق بشر اروپا، دانمارک موظف به تغییر آن قانون خواهد شد.

بهمن زاهدی: اروپا متوجه شده که شکننده و عاری از آینده‌نگری پایه‌گذاری شده است. بحث درباره پناه‌جویان فعلی و پناه‌جویانی که در آینده امکان دارد به‌سوی اروپا سرازیر شوند تازه شروع‌شده است. قبلاً می‌گفتند: «پرواز پروانه‌ای در اروپا می‌تواند شرایط آب‌وهوای در چین را مورد تأثیر خود قرار دهد.» امروزه هر بحرانی در هر منطقه جهان می‌تواند به‌سرعت به بحرانی جهانی تبدیل شود. با سیاست‌مدارانی سُست‌بنیاد و بی‌اعتباری که در دوره هم روزگارمان در مسند قدرت نشسته‌اند، نگاه به آینده زود در تاریکی رسیده و نمی‌توان آینده‌نگرهای درازمدت انجام داد، زیرا هرروزه مشکلات جهان بیشتر می‌شوند و مشکل‌گشایی هم نیست که بتواند به این راحتی‌ها مشکل جهان امروزی‌مان را حل کند.

دانیال خنده‌رو: در خبرها آمده بود که ٧٠٠ یهودى فرانسوى پس از حملات اسلام‌گرایان در پاریس به اسراییل مهاجرت کرده‌اند، از کشورهای دیگر نیز مهاجرت به اسراییل شروع گشته اما به بزرگى رقم فرانسه نیست. رقمى که تبلیغات آن‌چنانی را به همراه نداشت اما تبعات فراوانى را در پیش خواهد داشت. تغییر بافت اروپا خطرى است که دود نادیده گرفتن آن به چشم نسل آینده خواهد رفت. کودکانى که یا سرخورده از تبعیض نژادى هستند یا پرورش‌یافته در خانواده‌ای نژادپرست.

بهمن زاهدی: در هفته‌ای که گذشت سالگرد ششم بهمن و «انقلاب شاه و ملت» زود از روی خبرهای روز گذشت. تحولاتی که محمدرضا شاه پهلوی به وجود آورد به نفع ملت ایران تمام شد، زیرا جهشی را جامعه ایرانی به جلو انجام داد که جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته است جلو آن را بگیرد. اگرچه هنوز اسلام‌گرایان و چپ‌گرایان ایران نتوانسته‌اند به مخالفت‌های بی‌مورد خود با تحولاتی که شاه ایران به وجود آورد پاسخی درخور بدهند ولی تاریخ پاسخ خود را آماده کرده و محمدرضا شاه پهلوی را به‌مانند پدرش از قهرمانان ایران بر خواهد شمرد. اسلام‌گرایان و چپ‌گرایانی که ایرانی بودن برایشان کسرشان بود به زیر پاسخ تاریخ کمر خم خواهند کرد هرچند که دیرزمانی است که مردم به آنان اعتمادی ندارند، زیرا آن‌ها با موجودیت «ایران» مخالف بوده‌اند و انقلاب اسلامی نتیجه عملکردهای این دو گروه منفور تاریخ ایران هست!

دیدگاهتان را بنویسید