گفتگوهای هفتگی (هفته سوم بهمن‌ماه)

رباخواری خامنه‌ای را جان کری وزیر امور خارجه امریکا به اثبات رساند. از زمان گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران، به ۴۰۰ میلیون دلار ذخایر بلوکه‌شده ایران ۱،۳ میلیارد دلار بهره بانکی تعلق‌گرفته که بعد از اعلام اجرایی شدن «کاپیتولاسیون هسته‌ای» به جمهوری اسلامی تحویل داده‌شده است. رباخواری رهبر مسلمانان جهان از نامسلمان بودن و بی‌اعتقادی خامنه‌ای به «الله» و «اسلام» و «احکام شرعی» صادر شده از طرف خود ایشان سرچشمه گرفته‌شده وگرنه رباخواری را خامنه‌ای این‌چنین در حکم شرعی خود تعریف می‌کند.

خامنه‌ای: قرض ربوی ازنظر تکلیفی، مطلقاً حرام است هرچند از غیرمسلمان باشد، ولی اگر فردی چنین قرضی را گرفت، اصل قرض صحیح است.
(اجوبه الاستفتائات س ۱۷۷۸)

بهمن زاهدی: رباخواری خامنه‌ای را جان کری وزیر امور خارجه امریکا به اثبات رساند. از زمان گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران، به ۴۰۰ میلیون دلار ذخایر بلوکه‌شده ایران ۱،۳ میلیارد دلار بهره بانکی تعلق‌گرفته که بعد از اعلام اجرایی شدن «کاپیتولاسیون هسته‌ای» به جمهوری اسلامی تحویل داده‌شده است. رباخواری رهبر مسلمانان جهان از نامسلمان بودن و بی‌اعتقادی خامنه‌ای به «الله» و «اسلام» و «احکام شرعی» صادر شده از طرف خود ایشان سرچشمه گرفته‌شده وگرنه رباخواری را خامنه‌ای این‌چنین در حکم شرعی خود تعریف می‌کند.

خامنه‌ای: قرض ربوی ازنظر تکلیفی، مطلقاً حرام است هرچند از غیرمسلمان باشد، ولی اگر فردی چنین قرضی را گرفت، اصل قرض صحیح است.
(اجوبه الاستفتائات س ۱۷۷۸)

جمهورى اسلامى با ایتالیا قرارداد خرید سطل آشغال امضاء کرد.

دانیال خنده‌رو: دستاورد سفر حسن روحانى به ایتالیا، قرارداد گسترش خط راه‌آهن و قطار تندرو است. گسترش خطوط ریلى یکى از نیازهاى کشور پهناور ایران است درصورتی‌که پول این پروژه صرف خرید سطل آشغال نشود. ایتالیا تولیدکننده لوکوموتیوهاى تندرو فیرا (Fyra) با فروش آن به جمهورى اسلامى سود چند پهلویى کرده است. این شرکت به خاطر عدم کیفیت این لوکوموتیوها دو سال پیش محکوم به پرداخت جریمه و لغو قرارداد با دولت‌های بلژیک و هلند شد. جریان از آن قرار است که دو کشور هلند و بلژیک براى گسترش ناوگان ارتباطى بین دو کشور تصمیم به استفاده از قطارهاى فیرا کردند؛ قطارهایى که ٩٩٪ آن با تأخیری بالاى یک ساعت به مقصد می‌رسید. علت؛ نقص فنى در سیستم هدایت این قطار که با سرعت گرفتن، حس‌گرهای آن فرمان به ترمز می‌دادند! مشکلى که مهندس‌های هر سه کشور قادر به حل آن نشدند و این قطار از سیستم خارج گشت. حال ایتالیا با فروش این سطل آشغال‌ها به جمهورى اسلامى، نه‌تنها قادر به بازپرداخت ضرر به دو کشور بالا است بلکه سود هم کرده است.

بهمن زاهدی: حسن روحانی گفت: در موضوع قرارداد ۱۶ ساله خرید هواپیما یک دلار از پول نفت را هزینه نمی‌کنیم بلکه هواپیما اینجا حمل مسافر می‌کند و بخشی از درآمد به‌عنوان اجاره هواپیما پرداخت می‌شود و ظرف ۷ سال با پرداخت این اجاره‌ها که بابت قیمت هواپیما حساب می‌شود، ما مالک هواپیما می‌شویم.
یکی از نکات قابل‌توجه، خرید دوازده فروند بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا از شرکت ایرباس این است که در سال‌های اخیر، میزان فروش ایرباس ۳۸۰ با کاهش شدیدی روبه‌رو شده بود. این هواپیما فقط در مسافت‌های طولانی مانند پرواز از تهران به نیویورک، واشنگتن و یا لوس‌آنجلس می‌تواند بازدهی اقتصادی برای ایران داشته باشد، با در نظر گرفتن این مسئله که ایرباس ۳۸۰ تنها می‌تواند از فرودگاه بزرگ تهران پرواز کند و دیگر فرودگاه‌های ایران باید بازسازی مجدد شوند. تا زمانی که امریکا اجازه پرواز به هواپیمایی ایران «هما» ندهد، خرید دوازده فروند از این نوع هواپیما تنها به‌نوعی رشوه سیاسی دادن به فرانسه تفسیر خواهد شد.

دانیال خنده‌رو: ساخت اولین مدرسه اسلامى بلژیک در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. این مدرسه که قرار بود با کمک‌های مردمى مسلمانان ساکن بلژیک در شهر مِخِلِن ساخته شود با پیدا شدن ١١۵.٠٠٠ یورو پول نقد در خانه‌یکی از مسئولین پرسش‌های فراوانى را همراه خود آورد. وى اعتراف کرده است که این پول هدیه‌ای از سوى سلطان مواد مخدر بلژیک است که در حال حاضر در دبى زندگى می‌کند.

بهمن زاهدی: رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی می‌گوید طرح‌های «حبس در منزل» و «حبس الکترونیکی» به‌زودی به‌طور آزمایشی اجرا می‌شود. تا پیش از انقلاب اسلامی سال ۵۷ در ایران، تعداد زندانیان کشور حدود ۱۰ هزار نفر بود. اکنون بنا بر آخرین آمارهای رسمی حدود ۲۳۰ هزار زندانی در جمهوری اسلامی وجود دارند. شمار زندانیان دو برابر ظرفیت زندان‌های کشور شده است. این تعداد زندانی باعث شده که ایران یکی از بالاترین آمارهای زندانیان به نسبت جمعیت را در بین کشورهای جهان از آن خود کند.
البته این را هم باید در نظر داشت که ۱۰ هزار نفر زندانی در دوران محمدرضا شاه در برابر ۲۳۰ هزار نفر در دوران جمهوری اسلامی نشان دهند این است که ایران در زمان شاه با جمعیت ۳۶ میلیونی، کشوری متعادل ازنظر اجتماعی بوده. مخالفان شاه که هنوز به عقل سلیم دست نیافته‌اند بهتر است این آمار را حداقل برای خود کمی سبک و سنگین بکنند.

دانیال خنده‌رو: حسن روحانى با دعوت وزیر امور خارجه بلژیک که یک اقتصاددان چیره است روز ٣١ مارس به این کشور سفر خواهد کرد. هفته گذشته رییس یکى از احزاب افراط‌گرای ملى در مجلس با سؤال از وزیر خواستار شد تا برنامه سفر ریاست جمهورى اسلامى را بازنگرى کنند. به گفته فیلیپ دِوینتر کشور بلژیک ارزش‌هایی داراست که جمهورى اسلامى با دارا بودن آمار بالاى اعدام، نقض حقوق بشر و زیر پا گذاشتن حقوق زنان و دگراندیشان باارزش‌های ما در تضاد است.

دیدگاهتان را بنویسید