گفتگوهای هفتگی (هفته چهارم اسفندماه)

فرارسیدن نوروز را پیشاپیش به ایرانیان مبارزه تبریک می‌گوییم و امیدوارم در سال نو در پیش رو همبستگی فرهنگی و اجتماعی ایرانیان که مدت‌هاست موردحمله قرارگرفته استوارتر از گذشته نگاهش را به آینده متمرکز کرده و فردای کشور را برای گذراندن امروز خود به هدر ندهد.
ایرانیان از اولین مردمانی بوده‌اند که راه رسیدن به خدا را با دریافتن طبیعت اطراف خود نورانی کرده‌اند، زیرا اگر فرض را بر این قرار دهید که خدا انسان را آفریده، این را هم باید در نظر نگیریم که بدون طبیعت زنده این کره خاکی، انسان‌ها نمی‌توانستند به شکل امروزی خود موجودیتی پیدا کنند. طبیعت را شناختن اول قدم به‌سوی خداشناسی است که در مذاهب گوناگون آن را فراموش کرده‌اند.
به علت مصادف شدن نوروز با تاریخ نشر گفتگوهای هفتگی، هفته آینده گفتگوهای هفتگی نخواهیم داشته بلکه این گفتگوها را شما پای سفره هفت‌سین خود انجام خواهید داد‌. نوروزتان شاد و پیروز باد.

دانیال خنده‌رو: «ما به یک ساختار سیاسى با ترکیه نیازمندیم، اما با این توافق تلاش به حل مشکل خود نکرده‌ایم. ما کلید دروازه ورودى اروپا را به دنباله‌رو امپراتوری عثمانى داده‌ایم، به اردوغان، سلطان اردوغان». با این سخنان رییس فراکسیون لیبرال‌های اتحادیه اروپا توافق با ترکیه براى باز پس فرستادن پناه‌جویان سورى را رد و آن را خلاف کنوانسیون حقوق بشر اروپا و جهان خواند. سازمان ملل نیز با رد توافق میان کشورهاى اروپایى و ترکیه مهر باطل بر آن زد. به گمان من که خود تجربه پناهندگى را پشت سر گذاشته‌ام، بحران پناه‌جویان تعداد زیاد آنان نیست بلکه عدم درک صحیح برخى از کشورهاى اروپاى شرقى از واژه پناه‌جو و مسلمان است. اسلام هراسى واژه‌ای است که چندین بار به‌شخصه از زبان برخى وزرا و نخست وزیران کشورهاى بلوک شرق اروپا شنیده‌ام و قصدى براى کتمان یا تائید خطر اسلام براى قاره سبز ندارم. قصد دارم تا با سفر به یکى از مناطق بحرانى مشاهدات خودم را در آینده‌ای نه‌چندان دور با شما در میان بگذارم.

بهمن زاهدی: وضعیت پناه‌جویان در اروپا هنوز مشخص نشده است. تعدادی از پناه‌جویان بدون داشتن کارت شناسایی در اروپا سرگردان شده‌اند. برای اولین بار در تاریخ معاصر آلمان تعداد افرادی که بدون داشتن شناسنامه در جامعه خود را حل کرده‌اند آن‌قدر زیاد شده که دولت آلمان هم نگران وضعیت امنیتی در داخل آلمان است. این نابسامانی را خود دولت آلمان با بی‌برنامگی کامل برای تقسیم و سکونت گزینی پناه‌جویان به بار آورده. مشکل بعدی دولت آلمان این است که چگونه پناه‌جویانی که در آلمان اجازه سکونت می‌یابند را به بازار کار وارد کرده و اماکنی برای سکونت دائم پناه‌جویان به وجود آورد.
مشکل پناه‌جویان سوری در حال حاضر مشکل امریکا نیست، درحالی‌که سیاست خارجی اشتباه امریکا سیل پناه‌جویان به اروپا را روان‌کرده. امریکا با رئیس‌جمهور بی‌لیاقت فعلی (بی‌لیاقت‌تر از رئیس‌جمهور فعلی کاندیدهای ریاست جمهوری در امریکا هستند) خود جهان را به‌سوی بحرانی فرا گیر می‌کشاند که ابعادش در حال حاضر مشخص نیست.

دانیال خنده‌رو: در جمهورى اسلامى گویا خرد و عقل، گنج گمشده است. برخى موافقان شرکت در شوى انتخاباتى، مردم را دعوت کردند تا از ترس دچار نشدن به سرنوشت کشورهاى همسایه و حمله داعش در انتصابات شرکت کنند. داعش اعلام می‌کند که تنها ترس آن‌ها درگیرى با اسراییل است. جمهورى اسلامى با شلیک آزمایشى دو موشک دوربرد که بر روى آن‌ها به عبرى نوشته‌شده است «اسراییل می‌بایست از روى نقشه جهان پاک شود»، امنیت در منطقه را به چالش می‌کشد. بی‌عقلی دیگر آنکه با اعلام محل تقریبى شلیک موشک‌ها، شناسایى سیلوهاى زیرزمینی خود را آسان‌تر می‌کند.

بهمن زاهدی: اسلام با عقل و خرد همیشه در ستیز بوده و هست. از هیچ اسلام‌گرایی نمی‌توان توقع داشت که خردگرا بشود. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی گفته: «به‌زودی اسنادی رو خواهد شد که بر اساس آن‌یک عامل سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا به تهران آمده بود.» قبل از ایشان احمدی‌نژاد قرار بود که اسنادی را افشا کند. هرگاه مافیای اسلامی می‌خواهد خود را مظلوم نشان دهد وعده پای خرمن می‌دهد که به‌زودی اسامی افرادی را برملا خواهد کرد. باگذشت زمان و عدم رو شدن حتی یک سند رسوا کننده، انسان به این نتیجه می‌رسد که تمامی این اسناد محرمانه تنها یک محتوا می‌توانند داشته باشند. دزد بودن خامنه‌ای و اهل‌بیت او!

دانیال خنده‌رو: به‌زودی پیرامون قرارداد آزاد حمل‌ونقل، تجارت و سفر آزاد بین دو کشور هلند و اوکراین، رفراندوم برگزار خواهد شد. اهمیت این رفراندوم به‌مانند کشیده‌ای است که هلند و شهروندان آن که در سانحه هواپیماى خطوط مالزى توسط جدایی‌طلبان موردحمایت روسیه جان باختند، به سیاست‌های جنگ‌طلبانه پوتین خواهند نواخت. سرزمین لاله‌ها، ریاست سالیانه اتحادیه اروپا را دارا است، رأی مثبت به این رفراندوم پیروزى است.

بهمن زاهدی: فرارسیدن نوروز را پیشاپیش به ایرانیان مبارزه تبریک می‌گوییم و امیدوارم در سال نو در پیش رو همبستگی فرهنگی و اجتماعی ایرانیان که مدت‌هاست موردحمله قرارگرفته استوارتر از گذشته نگاهش را به آینده متمرکز کرده و فردای کشور را برای گذراندن امروز خود به هدر ندهد.
ایرانیان از اولین مردمانی بوده‌اند که راه رسیدن به خدا را با دریافتن طبیعت اطراف خود نورانی کرده‌اند، زیرا اگر فرض را بر این قرار دهید که خدا انسان را آفریده، این را هم باید در نظر بگیریم که بدون طبیعت زنده این کره خاکی، انسان‌ها نمی‌توانستند به شکل امروزی خود موجودیتی پیدا کنند. طبیعت را شناختن اول قدم به‌سوی خداشناسی است که در مذاهب گوناگون آن را فراموش کرده‌اند.
به علت مصادف شدن نوروز با تاریخ نشر گفتگوهای هفتگی، هفته آینده گفتگوهای هفتگی نخواهیم داشته بلکه این گفتگوها را شما پای سفره هفت‌سین خود انجام خواهید داد‌. نوروزتان شاد و پیروز باد.

دیدگاهتان را بنویسید