گفتگوهای هفتگی (آخرین هفته فروردین‌ماه)

لابی‌گری در اروپا و امریکا به پشتوانه مالی و نیروی انسانی زیادی احتیاج دارد و به‌صورت یک شغل تمام‌وقت به آن نگاه می‌شوند. برای مثال لابی‌گران صنایع اتومبیل‌سازی در اروپا پشتوانه مالی خود را نه‌تنها از صنایع اتومبیل‌سازی در اروپا بلکه از تمامی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی در جهان تأمین می‌کند و بیشترین وکلای قضایی در آن لابی مشغول به کار هستند. تمامی قوانینی که از پارلمان اروپا درباره صنایع اتومبیل‌سازی گذشته، دست‌نوشته‌های همین وکلای صنایع اتومبیل‌سازی هستند. فولکس‌واگن به کمک همین لابی‌گران توانسته بود شیوه امتحان موتورهای دیزلی را به‌صورت قانونی اروپایی درآورد و با کمک همین قوانین نرم‌افزارهای ماشین‌های خود را دست‌کاری کند که هم‌اکنون در امریکا به‌صورت رسوایی بزرگی درآمده. برای اپوزیسیون جمهوری اسلامی مقدور نیست که بتواند به‌مانند اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی و یا «تریتا پارسى» در امریکا و اروپا به لابی‌گری مشغول شوند، زیرا لابی‌گری به غیر از پشتوانه مالی به همفکری و همبستگی در سیاست تعیین‌شده احتیاج دارند که به‌هیچ‌عنوان در اپوزیسیون جمهوری اسلامی وجود خارجی ندارد.

دانیال خنده‌رو: باگذشت سه هفته از عملیات تروریستى در فرودگاه بروکسل، همچنان بلژیک با موضوع‌های مختلف در صدر خبرها قرار دارد. نکته مثبت اینکه وزیر سابق دولت چپ‌گرای بلژیک به دلیل سوءاستفاده از کارکنان دولتى براى تبلیغات در ستاد انتخاباتى استعفا داده و مورد تعقیب قضایى قرار گرفت. این وزیر از کارمندان خواسته بود تا دیدارهایى را در برخى منطقه‌های شهردارى براى او ترتیب دهند تا از این طریق به تبلیغ براى خود بپردازد. وزیر حمل‌ونقل بلژیک هم استعفا داد اما نه به خاطر سوءاستفاده، بلکه به دلیل نادیده گرفتن گزارش کمیسیون امنیتى اتحادیه اروپا پیرامون مشکلات امنیتى در فرودگاه که منجر به حادثه تروریستى شد. برخلاف تبلیغات دولتى، امنیت در فرودگاه بلژیک در سطح پایینى قرار دارد. نیروهاى امنیتى می‌کوشند تا از ورود افرادى که دلیلى براى حضور آنان در فرودگاه نیست، جلوگیرى نمایند اما آیا خرید بلیت با پاسپورت و نام جعلى براى یک تروریست کار سختى است؟ به دلایلى از ذکر دیگر مشکلات و حفره‌های امنیتى معذورم اما همان‌قدر که یک آبکش سوراخ است، دیوار امنیتى در فرودگاه نیز به همان مقدار.

بهمن زاهدی: حمایت از دیکتاتورهای خاورمیانه به‌جایی رسیده که خانم مرکل صدراعظم آلمان اجازه داده که اردوغان ریس جمهور ترکیه علیه یک کمدین آلمانی به نام «یان بومرمن» ابراز جرم کرده و آزادی مطبوعات در آلمان را به زیر سؤال ببرد. اردوغان تمامی مخالفان خود را در ترکیه به زندان انداخته و یا سرکوب کرده و به‌عنوان مقابله با تروریسم در حال اخاذی کردن از اروپاییان است. این جنجال در آلمان ثابت کرد که حقوق بشر و آزادی‌های شهروندی در معاملات سیاسی هیچ ارزشی برای حکومت‌های اروپایی ندارند. اروپاییان برای پایان دادن به جنگ در سوریه هیچ رغبتی از خود نشان نمی‌دهند ولی برای اینکه پناه‌جویان سوری به اروپا سرازیر نشوند به دیکتاتورهای به‌مانند اردوغان در ترکیه احتیاج مبرم دارند. جنگ در سوریه به‌گونه‌ای موردحمایت اروپا و امریکا قرار دارد. در انتخابات ریاست جمهوری در امریکا نمایندگان حزب دموکرات امریکا «آقای سندرز» از این واقعیت سخن گفته است که حزب دموکرات امریکا حق ندارد حکومت‌های خاورمیانه را سرنگون یا جانشین کند. حقیقتی که سران جمهوری اسلامی به آن بیشتر از اپوزیسیون خارج از کشور واقف شده‌اند، زیرا «بهار عربی» برنامه از پیش تعیین‌شده از سوی امریکا برای جایگزین کردن دیکتاتورهای سوسیالیستی باقی‌مانده از جنگ سرد بوده که هنوز ادامه دارد. تا سرنگونی کامل خاندان اسد (جمهوری ارثی در سوریه) جنگ داخلی در سوریه باید ادامه پیدا کند، زیرا «بهار عربی» را اروپاییان و امریکا به تصویب خود رسانده‌اند و برایشان هم مهم نیست چند میلیون نفر کشته و یا سرگردان جهان خواهند شد.

دانیال خنده‌رو: مصاحبه بی‌بی‌سی فارسى با تریتا پارسى در میان اپوزیسیون تبدیل به جنجالى گشت که من را به یاد این سخن انداخت «این‌قدر حرف نزن، یکم عمل کن». لابى و لابی‌گری کار ناپسندى نیست، تمام دولت‌ها یا شرکت‌های تجارى به‌گونه‌ای درگیر باند و باندبازی هستند. مشکل در این است که مخالفین به دلایلى که عرض خواهم کرد به لابى نمی‌پردازند. لابی‌گری در وهله نخست علم این کار را می‌طلبد و در مراحل بعدى پول و نیروى انسانى. در میان مخالفین جمهورى اسلامى نه کمبود نیروى فرهیخته هست و نه مشکل مالى. ایراد در آنجاست که اپوزیسیون سود شخصى را بر سود جمعى برترى می‌دهد. همه می‌خواهند نفر یک باشند، در جمهورى اسلامى حفظ نظام اولویت اول است و در میان مخالفین، چهره برتر شدن.

بهمن زاهدی: لابی‌گری در اروپا و امریکا به پشتوانه مالی و نیروی انسانی زیادی احتیاج دارد و به‌صورت یک شغل تمام‌وقت به آن نگاه می‌شوند. برای مثال لابی‌گران صنایع اتومبیل‌سازی در اروپا پشتوانه مالی خود را نه‌تنها از صنایع اتومبیل‌سازی در اروپا بلکه از تمامی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی در جهان تأمین می‌کند و بیشترین وکلای قضایی در آن لابی مشغول به کار هستند. تمامی قوانینی که از پارلمان اروپا درباره صنایع اتومبیل‌سازی گذشته، دست‌نوشته‌های همین وکلای صنایع اتومبیل‌سازی هستند. فولکس‌واگن به کمک همین لابی‌گران توانسته بود شیوه امتحان موتورهای دیزلی را به‌صورت قانونی اروپایی درآورد و با کمک همین قوانین نرم‌افزارهای ماشین‌های خود را دست‌کاری کند که هم‌اکنون در امریکا به‌صورت رسوایی بزرگی درآمده. برای اپوزیسیون جمهوری اسلامی مقدور نیست که بتواند به‌مانند اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی و یا «تریتا پارسى» در امریکا و اروپا به لابی‌گری مشغول شوند، زیرا لابی‌گری به غیر از پشتوانه مالی به همفکری و همبستگی در سیاست تعیین‌شده احتیاج دارند که به‌هیچ‌عنوان در اپوزیسیون جمهوری اسلامی وجود خارجی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید