گفتگوهای هفتگی (هفته اول خردادماه)

باراک اوباما به اواخر ریاست‌جمهوری‌اش نزدیک می‌شود و بیشترین خبرها یا ویدیوی‌های که از وی انتشار می‌یابد، ایشان را در حال رقصیدن و با چهره‌ای خندان نشان می‌دهد! کارنامه سیاسی هشت‌ساله ریاست جمهوری باراک اوباما بیشتر در سخنرانی و شعار دادن‌های مختلف خلاصه‌شده. او تقریباً هیچ‌یک از خواست‌هایش را نتوانست به کرسی بنشاند و در مقابل لابی‌گران شکست خورد. اوباما نشان داد که در امریکا ریاست جمهوری بیشتر سمبولیک و قدرت تصمیم‌گیری و اجرایی در امریکا را کاخ سفید به بخش خصوصی واگذار کرده. البته شخصیت انسانی این فرد را نباید به فراموشی سپرد، زیرا انسانیت و ریاست جمهوری در امریکا دو مقوله مجزا از همدیگر هستند!
بزرگ‌ترین اشتباه اوباما در این بود که وی تصور می‌کرد، می‌تواند اسلام سیاسی را اصلاح کرد! در مقابل اسلام‌گرایان در امریکا برای اصلاح کردن دولت امریکا در تلاش هستند. وضعیتی که در این آشفته‌بازار به وجود آمده را می‌توان در سوریه و لیبی به‌خوبی دید. بی‌تفاوتی در برابر کشتار انسان‌ها و پر کردن جیب‌های دلالان اسلحه با دلارهای آلوده به خون!
بودن و نبودن باراک اوباما هیچ تأثیری در امریکا و جهان به وجود نیاورد، تنها نشان داد که رئیس‌جمهور امریکا هم مترسکی بیش نیست!

بهمن زاهدی: کارنامه باراک اوباما
باراک اوباما به اواخر ریاست‌جمهوری‌اش نزدیک می‌شود و بیشترین خبرها یا ویدیوی‌های که از وی انتشار می‌یابد، ایشان را در حال رقصیدن و با چهره‌ای خندان نشان می‌دهد! کارنامه سیاسی هشت‌ساله ریاست جمهوری باراک اوباما بیشتر در سخنرانی و شعار دادن‌های مختلف خلاصه‌شده. او تقریباً هیچ‌یک از خواست‌هایش را نتوانست به کرسی بنشاند و در مقابل لابی‌گران شکست خورد. اوباما نشان داد که در امریکا ریاست جمهوری بیشتر سمبولیک و قدرت تصمیم‌گیری و اجرایی در امریکا را کاخ سفید به بخش خصوصی واگذار کرده. البته شخصیت انسانی این فرد را نباید به فراموشی سپرد، زیرا انسانیت و ریاست جمهوری در امریکا دو مقوله مجزا از همدیگر هستند!
بزرگ‌ترین اشتباه اوباما در این بود که وی تصور می‌کرد، می‌توان اسلام سیاسی را اصلاح کرد! در مقابل اسلام‌گرایان در امریکا برای اصلاح کردن دولت امریکا در تلاش هستند. وضعیتی که در این آشفته‌بازار به وجود آمده را می‌توان در سوریه و لیبی به‌خوبی دید. بی‌تفاوتی در برابر کشتار انسان‌ها و پر کردن جیب‌های دلالان اسلحه با دلارهای آلوده به خون!
بودن و نبودن باراک اوباما هیچ تأثیری در امریکا و جهان به وجود نیاورد، تنها نشان داد که رئیس‌جمهور امریکا هم مترسکی بیش نیست!

نسیم آریایی: در هفته‌ای که گذشت طرح اصلاحیه‌ی قانون ِ «اعطای تابعیت ایرانی به بیگانگان» بار دیگر در مجلس مطرح گردید.
قانونی که در سال ۱۳۱۳ و در زمان رضاشاه بزرگ تصویب شد و تا پیش‌ازاین و باوجود تحولات سیاسی، تغییر مشخصی را در برنداشت، این بار توسط «مرکز پژوهش‌های مجلس» و به‌منظور حمایت از خانواده‌های کشته‌شدگان غیر ایرانی عضو سپاه قدس در درگیری‌های سوریه موردبازنگری و تصویب قرار گرفت! بر این اساس همسران، فرزندان، پدران و مادران کشته‌شدگان غیر ایرانی در جریان عملیات نظامی جمهوری اسلامی، تابعیت ایرانی می‌گیرند!
انتشار این خبر در کنار آمار رو به افزایش مهاجرت ایرانیان به‌ویژه در سال‌های اخیر از یکسو و محرومیت اقوام و شهروندان ایرانی به بهانه‌ی آنچه حاکمیت با برچسب «اقلیت» سرکوبش می‌کند از سوی دیگر، برای هزارمین بار ما را به این مهم می‌رساند:
آنچه برای رژیم اسلامی حاکم بر ایران اهمیت دارد ایدئولوژی انقلاب، تداوم و گسترش دستاوردهای آن است!
درجایی که کودک بلوچ به جرم سُنی بودن از حقوق شهروندی محروم است، فاقد شناسنامه و هویت ثبت‌شده‌ی ایرانی‌ست و حق رفتن به مدرسه را ندارد، شهروند افغانی ِ سنی مذهب در گوشه‌ی دیگری از ایران، در صورت پیشبرد اهداف نظامی-سیاسی جمهوری اسلامی از تابعیت ایرانی بهره‌مند می‌شود!

تبسم رهایی: به‌راستی پر بیراه نیست وقتی «جمهوری اسلامی» را «داعش وطنی» می‌نامیم! رژیم اسلامی نه‌تنها در کشتار و جنایت با داعش فصل مشترک دارد که با هر آنچه به تاریخ و فرهنگ ایرانیان مرتبط باشد سر دشمنی و عناد! رذالت رژیم تا جایی پیش می‌رود که می‌کوشد هر آنچه ایرانیان را به یاد پیشینه پرافتخارشان می‌اندازد نابود کند! از سرقت مجسمه‌های ستارخان و باقر خان در تهران و تخریب تندیس آریوبرزن در یاسوج توسط فرمانده سپاه، رسیدیم به سرقت کالسکه زرین دوران اشکانیان با ۴ سرباز در ساری و محو شبانه طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین نقاشی دیوار حماسی شاهنامه (دیواری به طول ۵۰۰۰ متر) توسط آستان قدس رضوی!
حال نوبت تخریب و شکستن مجسمه سردار اسعد بختیاری نماد مشروطه‌خواهی بختیاری‌ها شده! ایادی رژیم با گوشه چشم امام‌جمعه جونقان که گفته بود «مجسمه ظلم را بر وسط شهر جونقان نصب کردند و بابت آن شادی می‌کنند»، مجسمه را شکستند تا به خیال خامشان نشان ظلم را بردارند! بار دیگر مردم به خشم آمده را مثل همیشه باخبرهای کلیشه‌ای آرام کردند! دستگیری دو نفر ناشناس در رابطه با تخریب مجسمه! درست مثل همان دونفری که در جریان اسیدپاشی‌های اصفهان دستگیر شدند تا قضیه را ماست‌مالی اسلامی کنند! به‌راستی چرا پس از ۳۷ سال از قدرت گیری جمهوری اسلامی همچنان این موج و نفرت از تاریخ ایران وجود دارد؟! عملکردها خود گویای این حقیقت است که تاریخ ما با نظام پادشاهی معنا می شود و ازآنجاکه در باور و مکتب آخوندیسم، تاریخ ایران باید با اسلام گره بخورد می‌کوشند هر آنچه را که تداعی‌گر ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ماست را نابود کند! رژیمی که ایران را به قهقرای دوران سیاه قاجار سوق داده تا این اندازه از تندیس پیشگامان جنبش مشروطه‌خواهی بیم و نفرت دارد.
داعش، شهر باستانی پالمیرا را نابود می‌کند و خلخالی جانی، نابودی بناهای تاریخی در پاسارگاد و شیراز را آرزو داشت و ایادی همان اندیشه نابودی و تخریب تندیس‌ها و نمادهای اسطوره‌ای‌مان را… و ملتی خسته اما همچنان استوار و نگهبان میراث فرهنگی‌شان.

بهمن زاهدی: دیگر هیچ ایرانی نمی‌خواهد برای آرمان‌های و ارزش‌های انقلابی (دروغ‌ها و بی‌لیاقتی‌های انقلابی) جمهوری اسلامی خود را به کشتن دهد. فداکاری برای انقلاب اسلامی و مافیای متشکل شده از این انقلابی که بوی تعفنش جهان را فراگرفته، دیگر وجود خارجی ندارد. خامنه‌ای بدون «پول» نمی‌تواند فردی را در کنار خود نگه دارد، یا با شهریه‌های کلان برای طلاب و یا با امام‌جمعه‌های میلیاردر شده‌ای که افتخار می‌کنند عقل ندارند و یا با سازمان امنیتی که به زیر لحاف مردم هم رخنه کرد، کنترل جامعه در جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است. شهید هم تبدیل به یک کالای وادارتی شده. البته چین برای کارگران ارزان خود که برده‌وار از آنان بهره می‌برد، بیشتر از این‌ها ارزش قائل هست که به‌عنوان شهید به جمهوری اسلامی صادر کند. تنها افغان‌های که برای آینده خود افقی را نمی‌یابند به‌عنوان شهدای آینده به جمهوری اسلامی وارد می‌شوند. اسلام سیاسی دیگر ارزشی در ایران ندارد و ابزار اسلام‌گرایان برای کنترل مردم کارایی خود را ازدست‌داده.

نسیم آریایی: در پی فاش شدن فیش‌های حقوقی چند ده میلیون تومانی به مدیران «بیمه ایران» که استعفای رئیس این شرکت دولتی را نیز به همراه داشت؛ این بار موضوع پرداخت حقوق چند صد میلیون تومانی در وزارت بهداشت خبرساز شد!
افشای این خبر توسط قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری پرده از فساد مالی در وزارتخانه‌ای برمی‌دارد که مدعی ست بودجه‌ای برای ساخت بیمارستان ندارد و دست به دامان سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود! محمد شریف مقدم در کنار فیش‌های حقوقی ۷۰-۹۰ میلیون تومانی که عادی جلوه می‌کند از پرداخت‌های ۲۰۰-۴۰۰ میلیون تومانی جراحانی سخن می‌گوید که بعضاً در بیمارستان حضور ندارند و دستیار و رزیدنت مسئولیت پزشک را انجام می‌دهد و تنها به دلیل استفاده از مهر پزشک پول به‌حساب جراح مربوطه واریز می‌شود!
اگر در رزومه‌ی پاک‌ترین دولت تاریخ (دولت احمدی‌نژاد) شاهد پرونده‌های فساد اقتصادی تا سقف سه هزار میلیارد تومان بودیم؛ دولت تدبیر و امید نیز جنبه‌ی دیگری از فساد مالی را در مقابل دیدگانمان می‌گشاید!
نظامی که خود را داعیه‌دار حمایت از حقوق مستضعفین جهان نامید و حکومتش را از آن ِ پابرهنگان و مظلومان تاریخ؛ امروز پس از سی‌وهفت سال رکورددار سوءاستفاده‌های کلان مالی و اختلاس در دنیاست تا نشان دهد همچنان «اقتصاد مال‌خر است»!

تبسم رهایی: وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید رسماً اعلام کرده «دولت برای ساختن بیمارستان پول ندارد!» از سوی دیگر وضعیت بیمارستان‌های دولتی با قدمت ۵۰ ساله هم به دلیل فرسودگی تأسیسات و امکانات نامناسب و هزینه‌های بالا در حال ورشکستگی است… با همه این‌ها ایشان ابراز امیدواری کرده که حتی باوجود زیرساخت‌های نامناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت، سرمایه‌گذاران در این عرصه وارد شوند!
درجایی که سیاست خارجی رژیم اسلامی ایران ایجاب می‌کند که پیشرفته‌ترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی عراق در کربلا را پس از ۷ سال بازگشایی کند این امید برای وزیر بهداشت قوت می‌گیرد که خارجی‌ها هم همین سیاست را در ایران اعمال کنند!
جالب ست که هزینه‌های درمانی در بیمارستان فوق تخصصی زین‌العابدین عراق باوجود امکانات و تجهیزات پزشکی پیشرفته، نسبت به مراکز مشابه دیگر بسیار پایین تراست پس دور از ذهن نخواهد بود که چند صباحی دیگر، شهروندان ایرانی جهت مداوا به سرزمین مقدس کربلا سفر کنند و عملاً از برکت عتبات عالیات بهره‌مند گردند!
گویا پس از آباد کردن دبی حال نوبت عراق رسیده! ایران ویران شود و همه دنیا با سرمایه‌های ملی ما آباد…

دیدگاهتان را بنویسید