گفتگوهای هفتگی (هفته دوم تیرماه)

ملیت و هویت شخصی در میان ما ایرانیان پیوندی ناگسستنی دارند. یک فرد ایرانی بدون هویت ملی خود گم‌گشته‌ای می‌شود که به گمراهی خواهد رفت (جمهوری‌خواه). لازم به یادآوری نیست که چپ‌های انترناسیونالیسمی (بدون هویت ملی) در ایران چگونه کشورمان را به اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه امروزی فروختند و هم‌اکنون برای ماندگاری جمهوری اسلامی از هر تلاشی پرهیز نمی‌کنند. ملی‌گرایی با نژادپرستی در میان ما ایرانیان هیچ‌گونه رابطه‌ای ندارد. درحالی‌که سیاستمداران اروپایی و آمریکایی می‌خواهند که رابطه‌ای مابین آن‌ها به وجود آورند تا به نفع منابع ملی‌شان تمام شود.

تجزیه‌کننده بسیاری از کشورهای جهان (انگلستان) بالاخره خود با بیرون رفتن از اتحادیه اروپا، به‌سوی تجزیه سوق داده شد. اسکاتلند و ایرلند شمالی اکنون بهانه‌ای در دست دارند که از انگلستان جدا شوند. زیاده‌خواهی‌های انگلستان از اتحادیه اروپا شکافی مابین کشورهای تشکیل‌دهنده اروپا به وجود آورده بود که می‌تواند با خروج انگلستان مرهمی بیابد. دولت انگلستان برای اینکه امتیازهای بیشتری از اتحادیه اروپا بگیرد، دست‌به ‌همه‌پرسی زد که امتیازهای به دست آورده انگلستان را هم از بین برد.

دانیال خنده‌رو: برآمد شناخت غلط رأی‌دهندگان از مفهوم نوین ملیت و کشور، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است. درگذشته هم یادآور شده بودم که بسیارى از موافقان خروج، نژادپرستان یا مهاجرین اروپاى شرقى می‌باشند که به دلیل عدم بهره‌مندی از مزایاى پناهندگى به مخالفت باسیاست‌های اروپاى متحد می‌پردازند و اکنون بسیارى از آنان خارجى نامیده شده و مورد حملات نژادپرستانه انگلیسی‌ها قرارگرفته‌اند. آن‌هایی که «بازپس‌گیری کشور و تصمیم‌گیری محلى» را دستاویز کردند، در تاریخ جاماندگان‌اند. در نگاه جوانان اروپا مبحث پیچیده حقوقى «ملیت» امرى جذاب و همراه باافتخار نیست. نگاه و درک یک جوان متولد بلژیک با پدر مادر هلندى-فرانسوى به مفهوم ملیت، متفاوت است از نگاه یک میان‌سال انگلیسى متولد دهه ۵٠. این جوان تحصیلات دانشگاهى خود را با کمک طرح اراسمووس (Erasmus) در یک کشور دیگر به پایان می‌رساند و در طى دوران تحصیل با جوانى با ملیتى متفاوت از ملیت چندگانه خود ازدواج و چه‌بسا کشورى دیگر با حقوق بهتر را براى زندگى انتخاب خواهد کرد. مثالى دیگر؛ یک انگلیسى ساکن فرانسه می‌تواند در هنگام برگزارى انتخابات پارلمان اروپا در فرانسه، به‌پای صندوق رأى رفته و از میان کاندیدهاى فرانسوى به نماینده موردنظر خود رأى دهد و در مقابل، این حق براى شهروند فرانسوى ساکن انگلیس نیز مهیا است. به‌بیان‌دیگر ملیت هر شهروند اروپایى، کشور محل سکونت او است. «جاماندگان در تاریخ، از کدام کشور و ملیت صحبت می‌کنید؟»

بهمن زاهدی: ملیت و هویت شخصی در میان ما ایرانیان پیوندی ناگسستنی دارند. یک فرد ایرانی بدون هویت ملی خود گم‌گشته‌ای می‌شود که به گمراهی خواهد رفت (جمهوری‌خواه). لازم به یادآوری نیست که چپ‌های انترناسیونالیسمی (بدون هویت ملی) در ایران چگونه کشورمان را به اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه امروزی فروختند و هم‌اکنون برای ماندگاری جمهوری اسلامی از هر تلاشی پرهیز نمی‌کنند. ملی‌گرایی با نژادپرستی در میان ما ایرانیان هیچ‌گونه رابطه‌ای ندارد. درحالی‌که سیاستمداران اروپایی و آمریکایی می‌خواهند که رابطه‌ای مابین آن‌ها به وجود آورند تا به نفع منابع ملی‌شان تمام شود.
تجزیه‌کننده بسیاری از کشورهای جهان (انگلستان) بالاخره خود با بیرون رفتن از اتحادیه اروپا، به‌سوی تجزیه سوق داده شد. اسکاتلند و ایرلند شمالی اکنون بهانه‌ای در دست دارند که از انگلستان جدا شوند. زیاده‌خواهی‌های انگلستان از اتحادیه اروپا شکافی مابین کشورهای تشکیل‌دهنده اروپا به وجود آورده بود که می‌تواند با خروج انگلستان مرهمی بیابد. دولت انگلستان برای اینکه امتیازهای بیشتری از اتحادیه اروپا بگیرد، دست‌به ‌همه‌پرسی زد که امتیازهای به دست آورده انگلستان را هم از بین برد.

دانیال خنده‌رو: موج جدید احمدی‌نژاد هراسى در کشور شروع و ترکش‌های آن به روزنامه‌های خارج کشور نیز پرتاب‌شده است. بازگشت اژدها (احمدی‌نژاد) هیچ تأثیری در سرنوشت و وضعیت اقتصادى شهروندان نخواهد داشت زیرا سیاست‌های کلى نظام توسط رییس‌جمهور مشخص نمی‌شود. تنها مزیت حضور احمدى دوربرگردان -تهرانی‌ها او را به این نام می‌شناسند- گرم شدن تنور انتخابات و حضور بیشتر مردم است. اگر ایجاد هراس از حضور دوباره او به میزان کافى سودمند نباشد، سخت‌تر کردن شرایط براى ادامه کار محمدجواد ظریف در پست وزارت امور خارجه ترفند دیگرى است که مؤثر واقع خواهد شد.

بهمن زاهدی: ملیجک آمریکایی درراه است!
جان کری در مصاحبه‌ای اعلام کرد هر آنچه جمهوری اسلامی در عراق و سوریه انجام می‌دهد به نفع امریکاست! در جمهوری اسلامی که آمریکاییان در ایران بناکرده‌اند، باید هم تمامی عملیات نظامی سپاه قدس جمهوری اسلامی برای تأمین منافع امریکا باشد. کاندید کردن فرمانده سپاه قدس برای ریاست جمهوری را جان کری از هم‌اکنون مهر تأکید زده است. خامنه‌ای و شورای نگهبان در مقابل جان کری حرفی برای گفتن ندارند و ریاست جمهوری آینده مافیای اسلامی در ایران را آمریکاییان از هم‌اکنون انتخاب کرده‌اند. ملیجک آمریکایی درراه است!

دانیال خنده‌رو: بهاییان ایران از مظلوم‌ترین شهروندان ایرانى می‌باشند که حمایت از آنان به‌مانند پشتیبانى از دیگر شهروندان کرد و بلوچ کشور، وظیفه همگانى است. در خبرها و به نقل از بهایى نیوز خواندم که حکومت علاوه بر محرومیت از تحصیل و پلمپ مغازه‌های آنان، به‌تازگی پارکینگ یک شهروند بهایى را نیز پلمپ کرده است. هنوز به انتهاى خبر نرسیده بودم که امام‌جمعه تهران خواستار اخراج بهاییان از کشور شد. قدم بعدى چیست؟ پلمپ خط تولیدمثل!

دیدگاهتان را بنویسید