گفتگوهای هفتگی (هفته چهارم فروردین)

  تفاهم به معنی فهمیدن سخنان یا درک مقصود یکدیگر است. توافق ولی به معنی رأی و نظر یکسان داشتن و موافقت‌کردن درباره مسئله مشخصی هست. بدین‌صورت تفاهم‌نامه سندی می‌باشد که تضمین اجرایی ندارد در حالی‌ که توافق‌نامه سندی مشترک هست که تضمین اجرایی پیدا می‌کند. تازه بعد از این همه مذاکره جمهوری اسلامی و غرب توانسته‌اند مقصود همدیگر را درک کنند. در واقع شش وزیر امور خارجه و ملیجک ظریف خامنه‌ای توانسته‌اند مواضع همدیگر را بیان کرده و امضا کرده‌اند که مواضع همدیگر را درک کرده‌اند. حتی دلقک‌های حرفه‌ای بهتر می‌توانند مردم را بخندانند تا این هفت وزیر امور خارجه! به همین دلیل این مذاکرات تنها وقت تلف‌کردن بوده و هست. شاید دلیل اینکه سه تفاهم‌نامه متفاوت (آمریکایی، اروپایی، آخوندی) به بیرون آمده این هست که هرکدام از طرفین سعی کرده مواضع خود را مشخص‌تر بیان کند!

دانیال خنده‌رو: تفاهم یا سوءتفاهم! اندک زمانی پس از به پایان رسیدن گفتگوهای هسته‌ای و با نشر سه‌گانه مفاد به تفاهم رسیده (آمریکایی، اروپایی، پارسی) برای هم‌وطنان داخل کشور این پرسش به ذهن رسید که کدام‌یک درست و کدام دولت دروغ‌گو است؟ سردار سپاه در پیامى این پیروزی (لوزان چای) را به رهبر خود شادباش گفت، اوباما این تفاهم را تاریخی خواند و اروپا به بزرگنمایى کار آرایی‌های آن پرداخت. عراقچى معاون وزیر امور خارجه یادآور شد که هریک از طرفین برداشت‌های شخصی و مورد دلخواه خود را از تفاهم به نوشتار درآورده و منتشر کرده‌اند.
آیا منظور از تفاهم؛ رسیدن به نظر مشترک نیست؟ چگونه می‌توان برداشت‌های شخصی متفاوت از یک موضوع داشت و آن را تفاهم خواند؟ گویا منظور آقای اوباما تاریخی بودن این سوءتفاهم است!
پیام آیت‌الله خامنه‌ای آب سردی بود بر پیکر مذاکره‌کنندگان. ایشان با حمایت از توافق خوب، یادآور شد که اجباری برای پایبندی به تفاهم یا توافق نیست. یکى از برداشت‌های حاصل از این پیام، بی‌اعتمادی به دولت جمهوری اسلامی است اما به گمان نگارنده، شخص رهبر که عروسک‌گردان این خیمه‌شب‌بازی است در فکر راه فرار است. ایالات‌متحده اعلام کرد که تحریم‌های کنگره به‌یک‌باره قابل لغو نیست. تحریم‌های شورای امنیت هم مرحله‌به‌مرحله حذف خواهد شد و با کشف اولین پنهان‌کاری و کج روى قابل بازگشت است. عدم اجبار ایران به پایبندى به تفاهم و توافق را می‌توان به این معنا نیز تعبیر کرد؛ پس از گذشت زمان موردنیاز براى بازسازی توان اقتصادى سپاه- اقتصاد در ایران نظامى است و با برطرف شدن برخى تحریم‌های بانکى و نفتى سپاه قادر خواهد بود تا درآمدهاى ملى کشور را به‌مانند گذشته در حمایت از تروریسم خرج کرده و یا توسط برخى افراد اختلاس کند- با دست‌آویز کردن لغو نشدن تمامى تحریم‌ها و عدم اعتماد به کشورهاى ١+۵ به‌طور یک‌طرفه توافق را باطل کند. به همین منظور نیاز است تا در زمان پیش رو شروط و تحریم‌هایی براى پیشگیرى از خروج جمهورى اسلامى از توافق در نظر گرفته‌شده و با یادداشت آن در متن نهایى از ضمانت اجرا برخوردار گردد.

بهمن زاهدی: تفاهم به معنی فهمیدن سخنان یا درک مقصود یکدیگر است. توافق ولی به معنی رأی و نظر یکسان داشتن و موافقت‌کردن درباره مسئله مشخصی هست. بدین‌صورت تفاهم‌نامه سندی می‌باشد که تضمین اجرایی ندارد در حالی‌ که توافق‌نامه سندی مشترک هست که تضمین اجرایی پیدا می‌کند.
تازه بعد از این همه مذاکره جمهوری اسلامی و غرب توانسته‌اند مقصود همدیگر را درک کنند. در واقع شش وزیر امور خارجه و ملیجک ظریف خامنه‌ای توانسته‌اند مواضع همدیگر را بیان کرده و امضا کرده‌اند که مواضع همدیگر را درک کرده‌اند. حتی دلقک‌های حرفه‌ای بهتر می‌توانند مردم را بخندانند تا این هفت وزیر امور خارجه! به همین دلیل این مذاکرات تنها وقت تلف‌کردن بوده و هست. شاید دلیل اینکه سه تفاهم‌نامه متفاوت (آمریکایی، اروپایی، آخوندی) به بیرون آمده این هست که هرکدام از طرفین سعی کرده مواضع خود را مشخص‌تر بیان کند!

دانیال خنده‌رو: دولت روسیه با اعزام ناوهاى هواپیمابر خود به دریاى شمال و ورود به آب‌های ساحلى دو کشور هلند و بلژیک، ادامه تحریک‌های نظامى به‌مانند نقشه‌برداری هوایی و به‌روز کردن اطلاعات خود از آرایش و محل پایگاه‌های نظامى کشورهاى اروپاى غربى، دو کشور بلژیک و هلند را وادار کرد تا با تشکیل گروه مشترک در صورت خروج ناوهاى روسى از محدوده آب‌های آزاد و تجاوز دوباره به حریم دریایى این دو کشور (ناوهاى روسى گفته‌اند که راه خود را گم‌کرده و به‌اشتباه وارد حریم این دو کشور شده‌اند) وارد عمل شده و حضور خود را به رخ نیروهاى روسى بکشانند. ایران نیز با اعزام دو ناوچه به آب‌های آزاد خلیج عدن به‌منظور حمایت از کشتی‌های نفتى خود به تحریک دوباره کشورهاى عرب پرداخت. دکترین نظامى روسیه قرار دادن تمدن‌ها در مقابل یکدیگر است -برخى از صاحب‌نظران مذهب را نیز تمدن به شمار می‌آورند اما به نظر نگارنده میان دین و تمدن دوگانگى برقرار است- جمهورى اسلامى نیز با حمایت از تبعیض مذهبى شیعه پیرو دکترین پوتین است.

بهمن زاهدی:جمهوری اسلامی می‌خواهد خود را در جامعه بین‌المللی با اعزام دو ناوچه به آب‌های یمن بیشتر مطرح کند. ولی در رابطه با لواط گرانی که خود را محافظین کعبه «خانه خدا» نام گذاشته‌اند و به دو نوجوان ایرانی تجاوز جنسی کرده‌اند جمهوری اسلامی صدایش در‌نمی‌آید. آیا اسلام دین لواط گران و زنازادگان هست که تجاوز جنسی در فرقه‌های شیعه و سنی امری عادی شده؟ زمانی که آیت‌الله‌های عاری از انسانیت در جمهوری اسلامی نماز و روزه را هم به مسخره گرفته‌اند، می‌توان مراسم حج را در خود ایران انجام داد. آیا آرامگاه کوروش بزرگ را نمی‌توان قبله‌گاه مسلمان قرارداد و مراسم حج را هرساله در کناره این بزرگ‌مرد ایران انجام داد؟ عدم وابستگی به عربستان سعودی در رابطه با اسلام بهترین راه دفاع از جوانان و مؤمنان ایرانی هست که هرساله مورد تجاوز مأموران خود نامیده «الله» قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید