گفتگوهای هفتگی (هفته اول اردیبهشت)

تجهیزات نظامی جدید جمهوری اسلامی به گمانم در یک کارخانه تراکتورسازی که از زمان شاه باقی‌مانده ساخته‌شده‌اند، برای جبهه‌های جنگ کاربردی نخواهند داشت و بیشتر ازنظر تاکتیکی برای مقابله با شورش‌های درونی تولیدشده‌اند. «تانک فلاق» یکی از همین ماشین‌های ضد شورش هست که توان جنگی در آن نمی‌تواند یافت. زیردریایی «السابحات» که نامش هم عربی هست به نظر می‌رسد از دیسک‌های ماهواره‌ای به هم چسبانده، تولیدشده و هیچ فرم آیرودینامیکی در آن وجود ندارد. چندین تانک بومی چرخ‌دار در هفته ارتش به نمایش گذاشته‌شده‌اند که در تاکتیک‌های جنگی هیچ‌گونه کاربردی در آنان نمی‌توان کشف کرد. جمهوری اسلامی با نمونک‌سازی می‌خواهد قدرت نظامی خود را به رخ چه کسانی بکشد؟ حداقل ما جانبازان ایران که در دوران جنگ ایران و عراق از کشورمان دفاع کرده‌ایم، می‌دانیم که این تجهیزات نظامی نه برای دفاع از ایران بلکه برای مقابل با شورش مردم علیه جمهوری اسلامی ساخته‌شده‌اند که قابلیت بقا در هجوم مردمی به آنان خیلی کمتر از آن هست که به نظر می‌رسد!

دانیال خنده‌رو: رافائل فان در فارت (Rafael Van Der Vaart) شاید در تابستان امسال با دوست‌دختر خود سابیا انگیزک ازدواج کند، اما نه‌تنها به دلیل عشق و علاقه میان آن دو. یک شیخ قطر با حقوق چهار میلیون یورو در سال قصد انتقال این بازیکن به لیگ قطر را کرده است. همراه با این پیشنهاد سوسه کننده، ویلای شیک با تمام امکانات نیز در انتظار این فوتبالیست است. تنها مشکل؛ هم خانگی غیرشرعی با دوست‌دختر (ازدواج سفید) برخلاف قوانین کشور قطر است. پس تنها راه پذیرش پیشنهاد چهارمیلیونی شیخ، خواستگاری و ازدواج این فوتبالیست تیم هامبورگ آلمان است.

افشار مختاری: هشدار خودسرهای مزدبگیر و فرمان‌بر ولی‌فقیه، به‌پیش آمدن دوباره آنچه در شیراز روی‌داده بوده در شهر گلستان برای ناطق نوری و نوه خمینی، اگر سخنرانی برپا نمایند، از آغاز دور تازه زورآزمایی فرزندان سپاهیان انقلاب اسلامی دارد تا نشان دهند چگونه زمان و سرسپردگی می‌تواند، از دل‌سپردگی به رهبر درگذشته، به بندگی رهبر زنده رسید. اگرچه این ویژگی نادانی و کوری در اندیشه‌ای است که تنها از آن پیروی از مراد بر خواهد آمد و یا دسته دومی‌هایی که آرزوی سهمی به‌اندازه رده‌های بالای قدرت در نظام آخوندی می‌خواهند، اما تاریخ رژیم اسلامی سرتاسر پر است از این نشان‌ها که فرودستان در خرد، می‌توانند به بالاترین سمت‌های دولتی دست یابند، اگر به‌جای منافع ملی به استواری و نگهداری گروه دارنده قدرت یاری رسانده باشند.
بی کنشی و تماشاگری رئیس حکومت یازدهم و کابینه‌اش در برابر این رجزخوانی، هم تازگی ندارد، چراکه شیوه کار این‌گونه، بخشی از نمایش و بده و بستان حسن روحانی است که به این خاطر پروانه برگزیده شدن در این پست، به او داده‌شده. امید به گشایش در اقتصاد ورشکسته تمام چرایی بودنش است. کوشش برای نزدیک خواندش به اصلاح‌طلبان هم از خیانت‌های رفسنجانی و خاتمی به هواداران این غیرخودی‌های نظام اسلامی بوده و هست.
گرفتن خیابان‌ها، ناخوشنودی انصار حزب‌الله را در پی داشته، اما امید به سازمان‌ها و نهادهای رانتی این پیر شدگان برای انقلاب اسلامی را بازنشستگی پر امید و پول‌سازی را نوید می‌دهد که بی‌گمان نسل تازه انصار هم با دیدن دگرگونی در الگوی نسل پیشین خود، به آینده می‌اندیشد که به‌جای اشغال کوچه و خیابان به چنگ‌اندازی به سمت‌های رانت ساز روی آورد و دورماندگانشان از این سفره چپاول به دست آویزان و پادوان هم‌قطاران پیشین بسنده خواهند کرد. بازیچه بودن همیشه پایانی غم انگیزه خواهد داشت.

بهمن زاهدی: یک لابی‌گر حرفه‌ای جمهوری اسلامی که اتاق فکرش فعلاً انگلیسی‌زبان عمل می‌کند و گویا برای فارسی‌زبانان دیگر حرفی برای گفتن ندارد، می‌نویسد: «اگر افراد و گروه‌ها (دین‌دار و بی‌دین، مسلمان و نامسلمان) صلح و آزادی و حقوق بشر را آرمان‌هایی مهم به شمار می‌آورند، اخلاقاً موظف‌اند تا از اختراع «اسلام دموکراتیک» دفاع کنند. خشونت‌طلبان پروژه دیگری را دنبال خواهند کرد. آنان اسلام را غده سرطانی قلمداد خواهند کرد که از طریق عمل جراحی باید نابود شود.»
ایشان اشاره به این مطلب نکرده‌اند که چند میلیون ایرانی دیگر باید برای اختراع «اسلام دموکراتیک» جان خود را از دست بدهند، شکنجه شوند و یا آواره جهان شوند و چه میزان از ثروت‌های زیرزمینی ایران برای آشنا شدن آیت‌الله‌ها با واژه «دموکراتیک» از بین بروند؟ اسلام زمانی می‌تواند دموکراتیک بشود که آخوندی نتواند آیات قرآن را هرروزه به‌صورت دیگری به تفسیر بکشد و درنهایت زمانی می‌توان اسلام را دموکراتیک کرد که دیگر آخوندی وجود نداشته باشد! شاید دعوت این لابی‌گر جمهوری اسلامی در امریکا بر مبنای «آخوندکشی» بناشده ولی از گفتن این حقیقت ناب درمانده!
خشونت‌طلبان چه کسانی هستند؟ آیا مردم در ایران خشونت‌طلب هستند و یا رژیم جمهوری اسلامی؟ شاید آیت‌الله‌ها در ایران تنها برای دفاع از صلح و آزادی و حقوق بشر مجبورند دست خود را به خون جوانان ایران آلوده کنند؟ لابی‌گران جمهوری اسلامی قبل از هر گفته‌ای اول به مردم ایران ثابت کنند که درآمدهایشان از کجا تأمین می‌شود و کارفرمایشان چه کسانی هستند؟ در غرب زندگی کردن مخارج زیادی دارد، مخارج زندگی لابی‌گران جمهوری اسلامی از کجا تأمین می‌شود؟ شاید منابع مالی لابی‌گران جمهوری اسلامی از «الله» پناهنده شده به امریکا رسیده!

دانیال خنده‌رو: غرق شدن پناه‌جویان در دریای مدیترانه موجی است که می‌بایست منتظر اثرات آن نشست. برخی بر این باورند که لیبی قذافی با دوری از معیارهای دموکراسی، برای بومیان حداقل رفاه را همراه داشت که در حال حاضر نه رفاه اقتصادی باقی‌مانده است و نه باوجود داعش، امنیت. آنان معتقدند که دموکراسی را با آمپول نمی‌توان به انسان تزریق کرد و یا مردم عراقی را مجبور به خواندن کتاب کرد و گفت این اصول دموکراسی است، بخوان و اجرا کن! عده‌ای دیگر بر این باورند که اگر امروز مسلمانان را به راه دموکراسی هدایت نکرد، فردا کار سخت‌تر می‌شود. پاره‌ای از محققان و فعالان حقوق بشر به فکر بازنگری در قوانین پناهندگی هستند که با تصویب اولیه طرح در پارلمان اروپا، در گفتگوهای هفتگی آینده به جزییات آن خواهم پرداخت. “یک راه‌حل واقعی برای بحران کنونی پناهندگان، بدون رویکرد ساختاری امکان‌پذیر نیست. بدون استراتژی جامع اروپایی متعهد به صلح و ثبات، تقویت دولت و توسعه محلی هیچ پایانی برای این فجایع انسانی در نظر نیست” الکساندر دکرو.

بهمن زاهدی: کمربند سبز به دور اروپا به‌وسیله آمریکا کم‌کم اثرات جانبی خود را آشکار می‌کند. اسلامیزه کردن شمال افریقا و خاورمیانه برای کنترل مردم به دست مذهبیان و کنترل قیمت نفت و همچنین به راه انداختن جنگ‌های مذهبی و استعمار نوین که چرچیل آن را در جمله‌ای کوتاه خلاصه کرده بود: «برای استعمار دو چیز لازم است، اکثریت نادان و اقلیت خائن» اثرات خو را نمایان کرده. در طی دو هفته گذشته بیش از سه هزار پناه‌جو در دریای مدیترانه غرق شدند! به گمانم آمریکاییان می‌خواهند «اروپا پیر» را به‌مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق از بین ببرند تا امریکا بتواند رفاه اجتماعی خود را ثابت نگه دارد! برای سیاستمداران اروپایی که در نشستی به غرق شدن پناه‌جویان پرداخته بودند، هیچ راهی به‌جز نگاه کردن به غرق شدن پناه‌جویان وجود ندارد! انسان‌های که در دریای مدیترانه غرق می‌شوند از نگاه سیاستمداران اروپائی انسان نیستند!
امریکا بعد از یازده سپتامبر با حمله به افغانستان و عراق توانست ناسیونالیسم خدشه‌دار شده خود را حداقل برای آمریکاییان دوباره جلایی دیگر ببخشد. برای آنان مهم نیست که میلیون‌ها انسان برای سیاست‌های اشتباهشان کشته می‌شدند و به سیاست اسلامیزه کردن خود در خاورمیانه ادامه می‌دهند. آیا نباید منتظر یازده سپتامبر دیگری در امریکا بود؟ به نظر من امریکا یازده سپتامبر دیگری تولید خواهد کرد تا سیاست‌های اشتباه خود درگذشته به چندان دور را به زیر فرش جارو کند! برای ما لیبرال دموکرات‌ها تمامی انسان‌های موجود در این کُره خاکی از یک ارزش برابر برخوردار هستند ولی لیبرال‌کشی اروپاییان و آمریکاییان در شمال افریقا و خاورمیانه زمانی به‌مانند تف سر بالا به چهره ضد بشری‌شان برخورد خواهد کرد. امیدوارم این‌چنین نباشد!

دانیال خنده‌رو: دولت اسلامی ترکیه در اعتراض به نسل‌کشی خواندن کشتار ارامنه توسط پارلمان اتریش، سفیر خود از آن کشور را فراخواند. تاریخ را نه با جعل می‌توان ساخت و نه در پستو مخفی کرد و مورخان و علاقه‌مندان به واقعیت را از سرک کشیدن به آن منع. تنها می‌توان از آن پند گرفت.
افشار مختاری: وزیر دفاع در حکومت یازدهم خواستار همکاری با هند، چین و روسیه در برابر سپر موشکی ناتو شده که بیشتر به سخن فردی که توهم خودبزرگ‌بینی دارد، نزدیک است. این‌که چگونه می‌توان بااین‌همه ناتوانی در اقتصاد و سیاست، پیشنهادی را بیان نمود که هیچ سود بلندمدتی را برای منافع ملی ما ندارد و اگر سرانجامی بگیرد، تنها به باج‌دهی بیشتر به این سه کشور خواهد رسید.
آیا چین دست از صدور کالاهای بنجل دست بر خواهد داشت، هند از برنج‌های آلوده و روسیه از ساخت نیروگاه‌های ۵۰ سال پیش طراحی‌شده. با ورود به این پیمان نابخردانه، تجارت به سود آن سه کشور رشد نموده و ملت ایران بیشترین زیان را به سبب واردات یک‌جانبه خواهد دید و برای هر بداخلاقی در تجارت از سوی این کشورها، چشم‌پوشی، چاره‌ای از سر ناتوانی خواهد بود. بر باد دادن ثروت ملی در برابر یک پیمان نظامی بی‌سرانجام و نادرست.

بهمن زاهدی: تجهیزات نظامی جدید جمهوری اسلامی به گمانم در یک کارخانه تراکتورسازی که از زمان شاه باقی‌مانده ساخته‌شده‌اند، برای جبهه‌های جنگ کاربردی نخواهند داشت و بیشتر ازنظر تاکتیکی برای مقابله با شورش‌های درونی تولیدشده‌اند. «تانک فلاق» یکی از همین ماشین‌های ضد شورش هست که توان جنگی در آن نمی‌تواند یافت. زیردریایی «السابحات» که نامش هم عربی هست به نظر می‌رسد از دیسک‌های ماهواره‌ای به هم چسبانده، تولیدشده و هیچ فرم آیرودینامیکی در آن وجود ندارد. چندین تانک بومی چرخ‌دار در هفته ارتش به نمایش گذاشته‌شده‌اند که در تاکتیک‌های جنگی هیچ‌گونه کاربردی در آنان نمی‌توان کشف کرد. جمهوری اسلامی با نمونک‌سازی می‌خواهد قدرت نظامی خود را به رخ چه کسانی بکشد؟ حداقل ما جانبازان ایران که در دوران جنگ ایران و عراق از کشورمان دفاع کرده‌ایم، می‌دانیم که این تجهیزات نظامی نه برای دفاع از ایران بلکه برای مقابل با شورش مردم علیه جمهوری اسلامی ساخته‌شده‌اند که قابلیت بقا در هجوم مردمی به آنان خیلی کمتر از آن هست که به نظر می‌رسد!

برای دیدن این تجهیزات مافوق مدرن اسلامی به این آدرس مراجعه کنید: دویچه وله فارسی

دیدگاهتان را بنویسید