گفتگوهای هفتگی (هفته چهارم خرداد)

آیا دموکراسی و یا لیبرال دموکراسی برازنده ایران هست؟ بله این خواست اولیه مردم در ایران هست ولی تا زمانی که ما نفت داریم و نفت ارزان برای صنعت در اروپا و امریکا در مرکزیت سیاست جهانی قرار دارد اروپا و امریکا این اجازه را به ما نمی‌دهند که به دموکراسی برسیم (با حمایت از دیکتاتورها و مقاومت در برابر خواست مردم). تجربیات صدسال گذشته، به ما ایرانیان نشان داد که چگونه اروپا و امریکا جلوی دموکراتیزه کردن ایران را گرفته‌اند. تنها جنبش سبز را که هنوز فراموش نشده در نظر بگیرید و ببینید دولت آلمان برای سرکوب این جنبش چه فداکاری‌های را برای جمهوری اسلامی به ثمر رسانید. شاید اروپا و امریکا باید دوباره در جنگی داخلی فروروند تا ایرانیان و ساکنان خاورمیانه بتوانند نفسی راحت بکشند. بهار عربی چه بود و چه شد را یک‌بار منصفانه بررسی کنید، خواهید فهمید که من چه می‌گوییم.

دانیال خنده‌رو: سوژه داغ هفته گذشته، انتخابات محلى در ترکیه بود که کارشناسان بسیارى به بررسى جنبه‌های گوناگون آن پرداختند. روزنامه‌های داخل کشور و سایت‌های خبرى پر بود از کنایه به اردوغان اما کسى نگفت که گرچه ترکیه زندان خبرنگاران است اما همین سلطان رؤیاپرور، دموکراسى را با تقلب در انتخابات زیر پا نگذاشت. راه سخت مخالفان رییس‌جمهور رجب طیب از امروز شروع می‌شود؛ ترکیه دوران شکوفایى اقتصادى را پشت سرنهاده و مانند خودرویى که به‌سرعت نهایى خود رسیده است با دست‌اندازهای اقتصادى حال حاضر جهان از سرعت آن به‌مرورزمان کاسته خواهد شد. اگر احزاب آتاتورک و کردستان ترکیه برنامه مالى مورد قبولى ارائه ندهند، در انتخابات آینده شکست سنگینى را متحمل خواهند شد.

بهمن زاهدی: در دوران پسا‌دموکراسی در اروپا و امریکا هستیم که دیگر رأی مردم اعتباری ندارد و کمپانی‌های بین‌المللی سران دولت‌های اروپایی و امریکا را تعیین می‌کنند و همچنین بازار خریدوفروش قوانین در اروپا و امریکا داغ‌تر از هر زمان دیگری شده، انتخابات در ترکیه شاید بتواند مردم غافل شده در غرب را بیدار کند! عکس‌العمل رسانه‌های اروپایی حاکی از بی‌تفاوتی کامل به انتخابات در ترکیه و بیشتر به شکست سیاسی اردوغان خلاصه‌شده بود. مفسران تلویزیون شبکه اول آلمان از اینکه اسلام‌گرایان طرفدار اردوغان شکست‌خورده‌اند در پوست خود نمی‌گنجیدند ولی همین شبکه اول تلویزیون آلمان در هر برنامه و گفتگویی که دارد حتماً باید یک دخترک زیبای روسری به سر را نشان دهد تا مردم آلمان به اسلام دوستی دولت آلمان پی ببرند، ولی هنوز شبکه اول تلویزیون آلمان نتوانسته است در شوها و واریته‌های شنبه‌شب خود که بیشتر با آهنگ‌های محلی همراه هستند دخترکی اسلام‌گرا را قانع کنند که با روسری در آن برنامه ظاهر شود. اسلام دوستی اروپا را می‌توان به‌راحتی فهمید زمانی که خاورمیانه در جنگ داخلی به سر می‌برد و قیمت نفت ارزان‌تر آنچه باید باشد، شده.

افشار مختاری: عده‌ای بودند که نمی‌دانستند که تحریم چیست و نمی‌دانستند که تبی است که تبدیل به مریضی شدید می‌شود گفتاوردی از حسن روحانی که خود را همچون رها کننده‌ای که بی‌خبر از ساختار قدرت در رژیم و چگونگی تصمیم‌ها در نظامی که سال‌هاست به خدمت در آن پرداخته، می‌یابد. پاسخ به این پرسش که این عده‌ای، نام و نشانشان چیست، قدرتشان از کجاست و چرا گروهی نادان به‌آسانی بر بالاترین جایگاه در سمتی قرار می‌گیرند که این‌گونه می‌تواند سرنوشت کشوری را به‌سوی ویرانی بکشانند را می‌بایست در قانون و ساختار واپس‌مانده یافت. به دست آوردن قدرت بدون پاسخ گوی تنها در گروه‌های حکومتی واپس‌گرایی است که مراد و مرید به هم یاری می‌رسانند تا خودی‌ها بتازند و غیرخودی‌ها به پس‌مانده‌ای دل‌خوش تا همگی بی‌نیاز از مردم به کنترل کشور بپردازند.
آن زمان که در گفتگوی تلویزیونی حسن روحانی گفت من در سمت ارشدترین فرد در گفتگو با ۵+۱ بر سر میز چانه می‌زدم و دانشمندان شمار سانتریفیوژها را افزایش می‌دادند، می‌بایست به چرایی تحریم‌ها هم می‌اندیشید که یکی از برهان‌ها، هزاران دستگاه غنی‌سازی بود که با شتاب رو به افزایش بود و سکوت همچون او در برابر سخن برگزیده ولی‌فقیه، احمدی‌نژاد و کاغذ پاره خواندن تحریم‌ها بود. آن هنگام هم کارشناسانی بودند که بر باد رفتن سرمایه ملی را فریاد می‌زدند اما گوی گوش‌های حسن روحانی نابودی اسرائیل را خوش‌تر بود.
چرائی تحریم، رژیم جاه‌طلب اما درمانده‌ای است که به جنایت‌ها و غارت‌های خود می‌بالد و برای رهایی از تنگنایی که در آن بسر می‌برد به دروغ‌گوهایی چون روحانی برای قربانی نمودن خرد پاها نیاز دارد. البته میلیاردها پول پنهان در جمهوری اسلامی، پیدا نخواهد شد چون نه دادستانی هست نه قانون تا خزانه ملی از بازگشت دزدی سرمایه، سیراب شود.

دانیال خنده‌رو: سفیر عربستان سعودى در انگلستان اعلام کرد که در صورت عدم دستیابى به یک تفاهم مورداطمینان و قابل‌آزمایش که نشان‌دهنده عقب راندن جمهورى اسلامى از دستیابى به سلاح اتمى است، تمام گزینه‌ها براى عربستان روى میز است و این کشور نیز شروع به ساخت نیروگاه اتمى و غنی‌سازی خواهد کرد. پس از دهن‌کجی کشورهاى عربى به دعوت باراک اوباما در ماه گذشته براى نشست در کمپ دیوید، هم‌صدایی عربستان و اسراییل در پرونده هسته‌ای ایران پیغام رسایى است که سران کشورهاى اروپایى و آمریکا نباید آن را نشنیده بگیرند. یک تفاهم بد، موجب رقابت هسته‌ای در خاورمیانه خواهد شد که احتمال دستیابى داعش یا داعش صفتان به بمب اتم را افزایش خواهد داد. جمهورى اسلامى در واکنش به سخنان سفیر عربستان اعلام کرد: «عربستان قادر به ساخت یک خودرو نیست، چگونه می‌خواهد موشک تولید کند؟» در پاسخ به این سخن می‌بایست گفت خودروهاى داخلی، نمونه بارز آن سمند، طرح خودروسازان اروپایی است که توسط ایران‌خودرو خریداری‌شده است. درزمینهٔ نظامى نیز اسباب‌بازی‌های ساخت سپاه از کار آرایی عملى برخوردار نیستند. عربستان در حمله به یمن نشان داد که ذهنیت قدیمى برخى که «عربستان تنها به خرید ادوات نظامى مشغول است، شیوه استفاده از آن را نمی‌داند تصورى پوچ است». صحبت‌های هر یک از مسئولین و پادشاه جدید عربستان را باید جدى گرفت.

بهمن زاهدی: شنبه هفته گذشته در شهر کارلسروهه آلمان (۱) جشنواره‌ای برای گزارش‌های رادیویی در آلمان بر گذار شد. گزارش خبرنگاری (۲) که از خودسوزی کاوه یزدانی تهیه‌کرده بود یکی از کاندیدهای برگزیده این جشنواره بود. به دعوت خبرنگار در آن جشنواره شرکت کردم، شوربختانه تنها فردی بودم که در آن جشنواره از دوستان و نزدیکان کاوه شرکت کرده بود. بااین‌حال آلمانی‌ها استقبال خوبی از این گزارش کرده بودند. در پایان برنامه به همراه خبرنگار آلمانی در پرسش و پاسخی که برگزارکنندگان جشنواره ترتیب داده بودند شرکت کردم و به سؤالات شرکت‌کنندگان در جشنواره پاسخ دادیم. چند سؤال جالب را در اینجا مطرح می‌کنم:

چرا دوستان کاوه اکثریت با نام مستعار و یا بدون ذکر نام فامیلی خود در این گزارش خود را معرفی می‌کنند؟ دلیلش را از سازمان امنیت آلمان و سازمان امنیت جمهوری اسلامی که به‌وسیله مستشاران آلمانی آموزش‌دیده‌اند بپرسید پاسخ کامل‌تری به شما خواهند داد تا من! آلمان حدود سی سال است که با «گفتگوهای انتقادی» خود با جمهوری اسلامی توانسته است، اپوزیسیون جمهوری اسلامی در آلمان را ساکت کند و روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی گسترش دهد. آلمان یکی از حامیان اصلی جمهوری اسلامی در اروپا هست که هم‌اکنون حدود بیست و چهار میلیارد دلار قرارداد با جمهوری اسلامی بسته است و منتظر است تا تحریم‌های اقتصادی هر چه زودتر برداشته شود. تنها این را می‌گویم که ایرانیانی که به جمهوری اسلامی سفر می‌کنند باید در فرودگاه نامه‌ای را امضا کنند و تعهد کنند که در خارج از کشور با جمهوری اسلامی مخالفت نمی‌کنند و هر نوع اطلاعی که سازمان امنیت جمهوری اسلامی می‌خواهد، می‌بایستی که به آن سازمان ارائه دهید. آیا این مشکلات باعث این نمی‌شود که ایرانیان در آلمان هم با وحشت از جمهوری اسلامی زندگی کنند با این حال دولت آلمان باافتخار خود را همیار و همکار در تمامی جنایات جمهوری اسلامی برمی‌شمارد.

چرا اراده پناه‌جویان در آلمان طرفداران پادشاهی در ایران را به‌عنوان پناهنده سیاسی قبول ندارد؟ این پرسش را در سؤال قبلی فکر می‌کنم پاسخ داده باشم! ولی تکرار می‌کنم. دولت آلمان از حامیان اصلی جمهوری اسلامی در اروپا هست و در این رابطه بیشترین استفاده‌های اقتصادی را به دست آورده است. آیا واقعاً باور بر این دارید که دولت آلمان، دولتی مردمی و طرفدار حقوق بشر و انسان‌دوست هست؟ نه دولت آلمان تنها منافع ملی (منافع شخصی و حزبی) خود را در نظر دارد و برایش مهم نیست که در ایران با داروهای ساخت آلمان زندانیان را وادار به حرف زدن می‌کنند و یا اینکه دولت روحانی تاکنون بیش از هزار نفر را طی یک سال گذشته اعدام کرده! اداره پناه‌جویان آلمان از چهار سال پیش تنها طرفداران جمهوری اسلامی را که برای لابی‌گری کردن به آلمان پناهنده می‌شوند و میلیون‌ها دلار پول دزدی شده به همراه خوددارند، به‌عنوان پناهنده می‌پذیرید. این اداره، پناهندگانی که فعالیت سیاسی علیه جمهوری اسلامی می‌کنند به آلمان راه نمی‌دهد. کاوه یزدانی شاید به همین دلیل خود را سوزانید. به‌هرحال آیندگان در آلمان باید به‌مانند شما که در حال حاضر مسئولیت جنایات دولت آلمان در جنگ جهانی دوم را متحمل هستید، مسئولیت جنایات دولت فعلی آلمان را بر دوش خود حمل کنند!

آیا دموکراسی و یا لیبرال دموکراسی برازنده ایران هست؟ بله این خواست اولیه مردم در ایران هست ولی تا زمانی که ما نفت داریم و نفت ارزان برای صنعت در اروپا و امریکا در مرکزیت سیاست جهانی قرار دارد اروپا و امریکا این اجازه را به ما نمی‌دهند که به دموکراسی برسیم (با حمایت از دیکتاتورها و مقاومت در برابر خواست مردم). تجربیات صدسال گذشته، به ما ایرانیان نشان داد که چگونه اروپا و امریکا جلوی دموکراتیزه کردن ایران را گرفته‌اند. تنها جنبش سبز را که هنوز فراموش نشده در نظر بگیرید و ببینید دولت آلمان برای سرکوب این جنبش چه فداکاری‌های را برای جمهوری اسلامی به ثمر رسانید. شاید اروپا و امریکا باید دوباره در جنگی داخلی فروروند تا ایرانیان و ساکنان خاورمیانه بتوانند نفسی راحت بکشند. بهار عربی چه بود و چه شد را یک‌بار منصفانه بررسی کنید، خواهید فهمید که من چه می‌گوییم.

افشار مختاری: علی سعیدی از تغییر ترکیب مجلس جمهوری اسلامی نگران است و تبدیل مجلس اصول‌گرا به مجلس دیگر تهدید برشمرده، این‌که بازیگران در این رژیم آن‌هم از جنس آخوند و سپاهی این‌گونه زبردست در مظلوم نمای هستند جای شگفتی نیست. این‌که نشان دهند سپاه با همه دست‌گشاده‌اش در قدرت و ثروت دور از چیدن مهره در ساختار دولت در رژیم است مانند همه شوخی‌های تلخی است که کابوس جمهوری اسلامی هرروز برای مردم می‌آفریند. سپاه آنجای خوش‌نام است که به بازپس‌گیری مرزهای ایران در جنگ با عراق یاری رسانده که البته خویش کاری هر ایرانی توانمندی در هر زمان هست. از این توشه دردآور که بگذریم سپاه پاسداران کارنامه سیاهی دارد و آن‌هم همیشه ایستادن در برابر خواست مردم بود و همراه با رژیم دستار بندان، بهترین ابزار برای پابرجایی و سرکوب مردمی است که خواستشان باقدرت حاکم همسو نبوده. سپاه چرایی بودنش را به انقلاب اسلامی بدهکار است و گره زدن سپاه با ماندن این نظام تمام تلاشی است که فرماندهان و گرداندگانش به رده‌های پایینی می‌خورانند. بدنه سپاه با گره زدن خود با ناسیونالیسم ایرانی شانس این را خواهند داشت تا سال‌ها بدنامی و مزدوری نظام را با پاسدارانی ماندگار از مرزوبوم ایران، دادوستد نمایند.

بهمن زاهدی: افشاگری‌ درباره سال‌ها تخلف بانک بریتانیایی «اچ‌اس‌بی‌سی» و مشتریان پرنفوذش ادامه دارد. یک مشتری ایرانی بانک ۲۵۵ میلیون دلار دارایی در حساب خود دارد. پادشاهان اردن و عمان و مراکش نیز از متهمان تخلف بانکی‌اند. کمتر از یک هفته بعد از افشای هزاران سند از تخلفات شعبه‌ سوئیسی بانک بریتانیایی «اچ‌اس‌بی‌سی»، جزئیات دقیق‌تری از میزان دارایی‌ مشتریان این بانک به تفکیک کشورهای مختلف انتشار یافت. ۵۷۳ مشتری ایرانی ۱۱۳۲ حساب بانکی در شعبه‌ سوئیس بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» ثبت کرده‌اند و مجموع دارایی‌های ایرانیان در این بانک بالغ‌بر یک و نیم میلیارد دلار است. مهم‌ترین مشتری ایرانی بانک فردی است که در حساب بانکی خود ۲۵۵ میلیون دلار پول دارد اما نام او در رسانه‌ها افشا نشده است. کل دارایی‌های افراد ایرانی در این بانک، ایران را به یکی از مشتریان اصلی خاورمیانه‌ای بانک تبدیل کرده است.
این گزارش را دویچه وله فارسی درج کرده است ولی بدون اینکه از ثروت‌های دزدی شده سران جمهوری اسلامی که در بانک‌های آلمان خوابیده‌اند سخنی به میان آورد. زمانی به طرفداران پادشاهی اتهام می‌زدند که محمدرضا شاه میلیاردها دلار پول مردم ایران را به غرب برده است! بعد از سی‌وپنج سال هنوز کسی نتوانسته صحت این اتهام را ثابت کنند ولی حال که این رسوایی مالی به میان آورده شده، سؤال این است که صاحبان این حساب‌های بانکی بر دولت‌های اروپایی پوشیده نیست، پس چرا نام این افراد را معرفی نمی‌کنند. پاسخ آسان هست. این اشخاص برای سیاستمداران اروپا و امریکا لابی‌گری می‌کند تا جمهوری اسلامی بر سرکار بماند.
جمهوری اسلامی از رهبرش گرفته تا کارمند ساده‌اش تنها به فکر دزدی اموال مردم بوده و هستند از آخوند به‌جز دزدی، مردم‌فریبی و تجاوز جنسی چیزی دیگری نمی‌توان انتظار داشت. اسلام همین هست دین دزدان خدا!

۱) Karlsruhe

۲) http://www.dokka.de/a/der-brennt-das-fanal-des-kaveh-yazdani#/0

دیدگاهتان را بنویسید