گفتگوهای هفتگی (هفته پنجم خرداد)

تاریخ برگزاری کنگره سکولار دموکرات‌ها چهارم و پنجم ماه جولای اعلام‌شده. با این که دعوتی از من نشده، می‌خواهم در این کنفرانس به‌عنوان شخصی منفرد شرکت کنم. علت این تصمیم من تقدیم گزارشی به دوستان در همین ستون است. گفتگو با دگراندیشان و آگاه شدن از سطح پیشرفت و پس رفت در مواضع آن‌ها برایم مهم به نظر می‌رسد. امیدوارم که سکولار دموکرات‌ها توانسته باشند در اخلاق سیاسی خود تجدیدنظری کرده باشند. دو روزی را می‌توانم به آن‌ها تقدیم کنم تا شاید بتوانیم به همیاری و همکاری مطلوبی برسیم!
رهبر سکولار دموکرات‌ها، این کنگره را به یافتن پاسخی برای این پرسش اختصاص داده: «چرا نیروها و شخصیت‌های سکولار دمکرات ایران هنوز علیه حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان با یکدیگر ایجاد نکرده‌اند؟» در ادامه رهبر سکولارهای دموکرات می‌خواهد،« فقدان نظر مشترک در مورد چگونگی پیاده کردن اصل ساختار نامتمرکز است. رسیدگی به مشکلات اقوام ایرانی که خود نتیجه وجود ساختار مدیریتی متمرکز و سرکوبگر است.» را باز کند!
یا اصل عدم تمرکز را رهبر سکولار دموکرات‌ها مطالعه نکرده و یا هنوز در تعارف سیاسی با افرادی که خود را قیمم اقوام ایران می‌دانند، انگشت‌به‌دهان منتظر کمک مانده! البته چه چیزی را «نیروها و شخصیت‌های سکولار دمکرات» ایجاد نکرده‌اند هنوز در نا معلومات دنیای متافیزیکی سکولار دمکرات‌ها محفوظ و پنهان در کعبه سکولاریسم است!

از موتور و باطوم تا اسب و شمشیر

دانیال خنده‌رو: یگان اسواران مأموریت تأمین نظم و جلوگیرى از ورود زنان براى تماشاى مسابقه والیبال ایران-آمریکا به ورزشگاه دوازده‌هزارنفری آزادى را بر عهده داشت. برخلاف تمام وعده وعیدهاى داده‌شده، زنان جایى در استادیوم نداشتند. باید منتظر ماند و دید که آیا این سرپیچى، براى جمهورى اسلامى محرومیت از میزبانى به همراه خواهد داشت یا خیر! به خاطر بی آورید زمانى را که احمدی‌نژاد خانه‌نشینی را بر حضور در جلسه هیئت دولت ترجیح داد (ماجراى اختلاف‌نظر با رهبر و تندروها بر سر وزارت اطلاعات). نه حرف وزیر ورزش ارزشى دارا است و نه حرف معاون شیخ اعتدال در امور زنان. دل‌وجرئت و کار آرایی حسن روحانى از احمدی‌نژاد نیز کمتر است. درنهایت نه قم خوبه نه کاشون، …

افشار مختاری: رئیس تشخیص مصلحت نظام ، با همه بزرگی نامی که یدک می‌کشد ناتوان از بازگشت به گذشته رؤیائی‌اش که آغاز فروافتادن مزدبگیران و طبقه متوسطی است که تا هم‌اکنون سربالا نیاورده است. هاشمی رفسنجانی مانند همه به لنج نشستگان اصلاح‌طلب، تنها با پر نمودن روزنامه‌ها و سامانه‌ها در درون، امیدوارند مزدبگیران چون گذشته صندلی‌های دو مجلس را برایشان به ارمغان بیاورند. این دلسوزی برای استخوان پوسیدگان از تحریم با بی‌شرمی از سوی رفسنجانی بیان می‌شود بی‌آنکه از نقش خود در آن یاد نماید و پوزش بخواهد به‌اندازه سهمی که در هدر دادن ثروت ملی داشته است.
بی‌اثر خواندن تحریم از سوی عده‌ای معدودی که زور و تریبون دارند را رفسنجانی در بخش دیگر گفته که یادآوری برای او و همه آنان که می‌خواهند آغاز بدبختی در جمهوری اسلامی را باروی کار آمدن احمدی‌نژاد گره بزنند، لازم است تا پاسخ دهند مگر در ۱۸ سال یکه‌تازی هاشمی، از زور و تریبون چگونه سود برده شد، برای جنایت، غارت و از میدان بدر نمودن هر مبارزی که از اشتهای سیر ناپذیر در ثروت‌اندوزی و ناکارآمدی شکایت داشت.
گفته رئیس تشخیص مصلحت نظام، این آخرین عنوان دولتی همراه با رفسنجانی از همیشه بیشتر برای رده‌های سوم و چهارم خودی‌های نظام ولی‌فقیه خنده‌آور شده تا بر روی چشم نهادن مریدان. نوحه‌خوانان خامنه‌ای میدان تاخت‌شان بسیار از هاشمی بیشتر و گسترده‌تر است تا رئیسی که دیگر از او نه مصلحتی می‌پرسند نه اگر بگوید، خریداری دارد. فریب مردم امیدوار چرایی بودن و ماندنش است وگرنه نظامی که او برای پایداری‌اش از هیچ نیرنگی فرو‌نمی‌گذارد، سال‌ها پیش او را خانه‌نشین کرده بود.

بهمن زاهدی: رویترز می‌گوید که مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی باوجود اعلام عمومی این موضوع که اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهند داد، با بازرسی‌ها موافقت کرده‌اند. روتیر نمی‌داند که تمامی این مذاکرات تنها برای عدم رسیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بمب اتمی است؟ جامعه جهانی با استفاده ایرانیان از صنایع اتمی مشکلی ندارند، تنها مشکل جامعه جهانی ادغام صنایع اتمی و صنایع نظامی در جمهوری اسلامی باهم است وگرنه تحریم‌های اقتصادی برقرار نمی‌شد. شل کن سفت کن کردن جمهوری اسلامی و عربده‌کشی‌های مافیای سپاه درروند مذاکرات تغییری به وجود نیاورده تنها سپاه می‌خواهد آب را گل‌آلود کند تا مردم از دزدی‌های سپاه (اسلام) باخبر نشوند. غرب هم خود یک‌طرف این دزدی‌های به‌حساب می‌آورد و اشتیاق به برطرف کردن تحریم‌های اقتصادی را پنهان نمی‌کند!

دانیال خنده‌رو: در روز پنج‌شنبه سران کشورهاى بلژیک و هلند به‌منظور پاسداشت دویست‌سالگی جنگ واترلو به گرد هم آمدند. ناپلئون دیکتاتورى بود که اروپای متحد و علم حقوق به او وامدار است. این گردهمایى در نوع خود نشان‌دهنده درک و شیوه صحیح سیاستمداران اروپایى در برخورد با جنگ میان کشورها است. خشم و کینه از جنگ، در دنیاى امروز جایى ندارد. چارلز میشل نخست‌وزیر لیبرال بلژیک در صفحه اینترنتى خود با بازپخش موزیک ویدیو واترلو از گروه آبا نوشت: ” اگر جنگ واترلو اتفاق نیفتاده بود، اکنون ما آهنگى به این زیبایى براى گوش دادن نداشتیم”. جنگ هشت‌ساله با عراق را نمی‌توان فراموش کرد اما نیازى به تازه کردن هرروزه این زخم و نفرت اندوزى از اعراب نیست.

بهمن زاهدی: رهبر کاتولیک‌های جهان، پاپ فرانسیس در جزوه‌ای تعلیماتی تخریب محیط زیست و تن دادن سیاست به منافع نهادهای اقتصادی را به باد انتقاد گرفته است. او در این نوشته از جامعه مصرفی و بی‌اعتنایی به نابودی کره زمین به‌شدت انتقاد کرده است. رهبر کاتولیک‌های جهان هشدار داده است: «هیچ‌گاه مانند دو قرن اخیر با خانه مشترکمان این‌چنین بدرفتاری و آن را تخریب نکرده‌ایم.» البته کنایه پاپ در این اینجا بیشتر به موضع سیاسی امروزی کلیسا مربوط می‌شود که دو قرنی حق دخالت در سیاست را نداشته ، زیرا در دو قرن اخیر پیشرفت علوم انسانی و علم اقتصاد توانسته از قدرت ادیان بکاهند. از طرف دیگر باید حق را به او داد که هرروز جامعه مصرفی جهان زباله‌های بیشتری را تولید می‌کند. کنترل کردن میزان زباله در مسئولیت دولت‌هاست که دیگر توان کنترل بازار را ندارد و این بازار است که سیاستمداران را به زیر کنترل خود درآورد ولی پاپ مستقیم به این مورداشاره‌ای نکرده.

افشار مختاری: فرمانده نیروی انتظامی رژیم گفته، ممانعت از حضور زنان در کنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها، وظیفه ذاتی و شرعی ماست. این ناهم‌خوانی بخشی از نیروی سرکوب و آنچه خویش کاری خود می‌داند با رئیس حکومت یازدهم که بزرگ‌ترین نیروی اجرایی بر روی ورق در قوانین جمهوری اسلامی است، نشان می‌دهد که حسن روحانی مانند همیشه تلاش دارد تا بگوید از ساختار جمهوری اسلامی بی‌خبر بوده وگرنه برای پست رئیس‌جمهوری نمی‌کوشید تا همیشه نالان از کسانی باشد که می‌خواهند مردم را به‌زور به بهشت بفرستند.
در نظامی که امربه‌معروف و نهی از منکر، درون خانه‌های مردم می‌تواند به بازجویی بپردازد و بازوی اجرایی ولی‌فقیه باشد، بی‌گمان از رئیس قوه مجریه یک‌چشم داشت می‌توان داشت تا هرروز با درماندگی گریان از سدهایی باشد که دست چندمی‌های خامنه‌ای برایش برپا می‌نمایند و البته نقش سازمانی حسن روحانی در اکنون رژیم این‌گونه خواهد بود. نمایش دونیروی یکسان اما مخالف یکدیگر، تلاشی است که با مزدوری سران اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا جایی برای انجام در برابر چشمان مردمی که شکیبایی را برگزیده‌اند، دارد.

دانیال خنده‌رو: کتاب-گزارش جنگ پوتین پیرامون حضور نظامیان روسى در درگیری‌های شرق اوکراین، نوشته و تهیه‌شده توسط بوریس نموسوف رهبر اپوزسیون مخالف ولادمیر پوتین که به دلیل تهیه این گزارش در حین پیاده‌روی با دوست‌دختر خود دریکی از خیابان‌های مسکو به قتل رسید، در پارلمان اروپا با حضور برخى سیاستمداران عرضه و به گفتگو پیرامون زوایاى آن پرداخته شد. روزنامه الجزیره عکسى از پارک جنگ در روسیه را منتشر کرد که در این پارک به کودکان چگونگى استفاده از اسلحه و کشتن انسان‌ها به‌صورت تئورىک آموزش داده می‌شود. آیا این اخبار به یادآور تاریخچه جمهورى اسلامى نیست؟ ترور دکتر شاپور بختیار و رهبر حزب دموکرات کردستان، دوره‌های آموزشى در بسیج یا کودکان حماس و حزب‌الله، همه و همه شاهدى بر نزدیکى جمهورى اسلامى و روسیه است. براى شناخت روسیه امروز و نظام کنونى ایران، می‌بایست شیوه عمل استالین را بازخوانى کرد.

بهمن زاهدی: تاریخ برگزاری کنگره سکولار دموکرات‌ها چهارم و پنجم ماه جولای اعلام‌شده. با این که دعوتی از من نشده، می‌خواهم در این کنفرانس به‌عنوان شخصی منفرد شرکت کنم. علت این تصمیم من تقدیم گزارشی به دوستان در همین ستون است. گفتگو با دگراندیشان و آگاه شدن از سطح پیشرفت و پس رفت در مواضع آن‌ها برایم مهم به نظر می‌رسد. امیدوارم که سکولار دموکرات‌ها توانسته باشند در اخلاق سیاسی خود تجدیدنظری کرده باشند. دو روزی را می‌توانم به آن‌ها تقدیم کنم تا شاید بتوانیم به همیاری و همکاری مطلوبی برسیم!
رهبر سکولار دموکرات‌ها، این کنگره را به یافتن پاسخی برای این پرسش اختصاص داده: «چرا نیروها و شخصیت‌های سکولار دمکرات ایران هنوز علیه حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان با یکدیگر ایجاد نکرده‌اند؟» در ادامه رهبر سکولارهای دموکرات می‌خواهد،« فقدان نظر مشترک در مورد چگونگی پیاده کردن اصل ساختار نامتمرکز است. رسیدگی به مشکلات اقوام ایرانی که خود نتیجه وجود ساختار مدیریتی متمرکز و سرکوبگر است.» را باز کند!
یا اصل عدم تمرکز را رهبر سکولار دموکرات‌ها مطالعه نکرده و یا هنوز در تعارف سیاسی با افرادی که خود را قیمم اقوام ایران می‌دانند، انگشت‌به‌دهان منتظر کمک مانده! البته چه چیزی را «نیروها و شخصیت‌های سکولار دمکرات» ایجاد نکرده‌اند هنوز در نا معلومات دنیای متافیزیکی سکولار دمکرات‌ها محفوظ و پنهان در کعبه سکولاریسم است!

دیدگاهتان را بنویسید