گفتگوهای هفتگی (هفته دوم دی‌ماه)

آزادی فردی را هیچ‌کس نمی‌تواند محدود کند مگر برای رسیدن به هدفی والاتر و جمعی! در احزاب افراد آزادی‌های فردی خود به زیر چتر منشوری محدود می‌کنند تا به هدفی دست جمعی برسند ولی زمانی که آزادی فردی به‌طور کل در فعالیتی جمعی به زیر سؤال می‌رود چه باید کرد؟ تحمل، همزیستی و یا باز پس گرفتن آزادی فردی که سرچشمه تمامی آزادی‌های اجتماعی و سیاسی هست؟ آزادی فردی و آزاد بودن در تصمیم گرفتن ارمغانی است که ایرانیان در صدسال گذشته و پس از انقلاب مشروطه تا تمامی فراز و نشیب‌هایش، فراگرفته‌اند، تنها آزادی که ایرانیان ندارند و برای احیای آن کوشش می‌کنند آزادی‌های جمعی یا همان آزادی‌های اجتماعی هست. برای رسیدن به این هدف بایستی که به آزادی‌های فردی همگان به‌مانند آزادی فردی خود احترام گذاشت. احترام به آزادی دیگران قدم اول رسیدن به آزادی‌های اجتماعی است. «دگراندیش» واژه‌ای هست برای احترام به دیدگاه‌های دیگران!

بهمن زاهدی : آزادی فردی را هیچ‌کس نمی‌تواند محدود کند مگر برای رسیدن به هدفی والاتر و جمعی! در احزاب افراد آزادی‌های فردی خود به زیر چتر منشوری محدود می‌کنند تا به هدفی دست جمعی برسند ولی زمانی که آزادی فردی به‌طور کل در فعالیتی جمعی به زیر سؤال می‌رود چه باید کرد؟ تحمل، همزیستی و یا باز پس گرفتن آزادی فردی که سرچشمه تمامی آزادی‌های اجتماعی و سیاسی هست؟ آزادی فردی و آزاد بودن در تصمیم گرفتن ارمغانی است که ایرانیان در صدسال گذشته و پس از انقلاب مشروطه تا تمامی فراز و نشیب‌هایش، فراگرفته‌اند، تنها آزادی که ایرانیان ندارند و برای احیای آن کوشش می‌کنند آزادی‌های جمعی یا همان آزادی‌های اجتماعی هست. برای رسیدن به این هدف بایستی که به آزادی‌های فردی همگان به‌مانند آزادی فردی خود احترام گذاشت. احترام به آزادی دیگران قدم اول رسیدن به آزادی‌های اجتماعی است. «دگراندیش» واژه‌ای هست برای احترام به دیدگاه‌های دیگران!

دانیال خنده‌رو: لزوم وقوع دوباره جنبش‌هایی از جنس میدان در اروپاى شرقى! سناى لهستان در روز ٢۴ دسامبر پیش‌نویس قانونى را بررسى کرد که در صورت تصویب، دادگاه قانون اساسى (Constitutional Court) که نقش نظارتى یا همان Checks & Balances را بر عهده دارد، در سیستم سیاسى حقوقى این کشور فلج خواهد شد. حزب سوسیالیست این کشور PiS که پیرو برنامه‌های ولادمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه است، قصد دارد تا این کشور را به دیکتاتورى به‌مانند روسیه بدل کرده و اتحادیه اروپا را از داخل به فروپاشى کشاند. آیا شهروندان لهستانى این اجازه را خواهند داد یا شاهد میدانى دوباره دریکی دیگر از کشورهاى اروپاى شرقى خواهیم بود.

بهمن زاهدی: عربستان سعودی چهل‌وهفت نفر را اعدام کرد. با این عمل عربستان سعودی در راس کشورهای اعدام کننده در سال نو میلادی قرار گرفت! مابین اعدام‌شدگان عمامه به سر شیعه‌ای به نام «نمر باقر النمر» از مخالفان دولت سنی مسلک سعودی وجود دارد که از حامیان جمهوری اسلامی در آن کشور بوده. جنگ سنی و شیعه دیر زمانیست که توانسته قیمت نفت را در بازار آزاد کاهش و متناسب با خواست اروپائیان و امریکا بکند. امروزه می‌توان از زبان غربیان این نکته را دریافت که جنگ سنی و شیعه نعمتی الهی برای غرب است که ملایان در ایران مأموران گسترش آن هستند. بهر حال جمهوری اسلامی توانسته معجزه‌ای برای غرب به وجود آورد و آن‌هم جنگ در کل خاورمیانه برای نفت ارزان است.
شاید رواج آخوند‌کشی در عربستان سعودی زنگ خطری برای ملایان حاکم بر ایران بشود. همان‌گونه که شلاق زدن در ملأعام برای مردم در ایران عادی شده، آخوند‌کشی هم می‌تواند به عادتی مردمی تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید